در انتظار ققنوس

کتاب در انتژاد ققنوس ترجمه‌ای از اثر سید ثامر هاشم حبیب العمیدی با عنوان المهدی المنتظر فی الفکر الاسلامی است که توسط مهدی علی‌زاده در سال ۱۳۷۹ شمسی به فارسی برگردانده شده است. مترجم در این اثر، علاوه بر ترجمه، با افزودن مطالب تکمیلی و ارائه‌ای متفاوت، ساختاری نوین به کتاب بخشیده است. این کتاب با دو مقدمه از مترجم و مؤلف آغاز می‌شود و محتوای آن در قالب دو بخش اصلی موعودشناسی و مهدی‌باوری سازمان یافته است که هر بخش شامل چندین فصل می‌باشد.

مطالب بخش اول، مشتمل بر مقدمه و چهار فصل نخست، تألیف استاد العمیدی است. در مقابل، تعلیقات بخش اول و تمامی مطالب بخش دوم، به عنوان افزوده‌های مترجم محسوب می‌شوند که تعلیقات وی در متن با استفاده از اعداد داخل کروشه مشخص شده‌اند. علت این تقسیم‌بندی دوگانه، دیدگاه مترجم دربارهٔ ساختار عقیده مهدویت است که به باور او دارای دو بعد اساسی عنصر ایمان و موضوع ایمان می‌باشد.

در اصطلاح مهدی‌باوری، جزء مهدی نمایان‌گر موضوع ایمان و جزء باوری بیان‌گر خود عنصر باورمندی است که پس از شناخت امام در شرایطی خاص در انسان تحقق می‌یابد. بر این اساس، بخش اول کتاب به شناسایی موضوع مهدی‌باوری می‌پردازد و بخش دوم به بررسی خود عقیده مهدی‌باوری به مثابه یک ایمان دینی و تبیین مسائل مرتبط با آن اختصاص دارد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در انتظار ققنوس (کتاب). «در انتظار ققنوس، کاوشی در قلمرو موعودشناسی و مهدی باوری» ترجمه «المهدی المنتظر فی الفکر الاسلامی» اثر سید ثامر هاشم حبیب العمیدی است که توسط مهدی علی زاده، در سال ۱۳۷۹ ش به فارسی ترجمه شده و ضمن افزودن اضافاتی بدان، در قالبی متفاوت، ارائه گردیده است.
کتاب با دو مقدمه از مترجم و مؤلف آغاز شده و مطالب در قالب دو بخش و هر بخش درچندین فصل، به ترتیب ذیل تنظیم شده است: ۱- موعودشناسی. ۲- مهدی باوری. مقدمه و چهار فصل اول، تالیف استاد العمیدی است. تعلیقات بخش اول و مطالب بخش دوم، افزوده های مترجم را تشکیل می دهد که تعلیقات وی، با اعداد داخل کروشه مشخص شده است. سر این که مباحث در قالب این دو بخش سازماندهی شده، این است که به عقیده مترجم، مهدویت به مثابه یک عقیده، شامل دو بعد قابل بررسی است: ۱- عنصر ایمان. ۲- موضوع ایمان.
مهدی باوری
در واژه مرکب «مهدی باوری»، جزء اول بیانگر «موضوع ایمان» و جزء دوم بیانگر خود «عنصر باورمندی» است. مقصود مترجم از «موضوع ایمان» چیزی است که ایمان بدان تعلق می گیرد (که در مهدی باوری موضوع، شخص امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف می باشد) و مراد وی از «عنصرباورمندی»، خود اعتقادی است که پس از شناخت امام علیه السّلام، در شرایط خاصی، برای انسان حاصل می شود. وی معتقد است، بر پایه این دو بعد اساسی است که دو محور کلان مسائل گفتمان مهدویت شکل می گیرد؛ از این دو محور، یکی عهده دار شناسایی «موضوع مهدی باوری» است (بخش اول- مطالب کتاب العمیدی) و محور دیگر، متکفل بررسی خود «عقیده مهدی باوری» به مثابه یک ایمان دینی و درصدد تبیین مسایل ذیل است
اضافات مترجم
۱- مقومات و مؤلفه های مهدی باوری ۲- آثار و نتایج آن ها ۳- گسترش مهدی باوری ۴- وظایف مهدی باروان ۵- راه کارهای تقویت این باورمندی ۶- برخور نظام سلطه و کفر جهانی با باور ۷- ادبیان دینی و مهدی باوری مطالبی که استاد عمیدی در کتاب خود آورده، با کمی تسامح، همگی به بخش اول مربوط می شود، زیرا محورهای کتاب ایشان، در واقع پاسخی است به ابهام آفرینی «احمد الکاتب» درباره مهدویت و چون این بخش، در خود کتاب «المهدی المنتظر...» کتاب شناسی شده است، فقط گزارش محتوای بخش دوم ارائه می گردد. در واقع مباحث بخش اول، بیشتر صبغه کلامی- تاریخی دارد؛ در حالی که محورهای بخش دوم، به حوزه روان شناسی دین، پاره ای به عرصه فلسفه کلام، بعضی به فضای جامعه شناسی معرفت و دسته ای به حوزه الهیات تعلق دارد. کتاب از احادیث و عبارات تقطیع شده معصومین علیه السّلام و مؤلفان سده های پیشین آکنده است.
گزاش محتوا
...

جمله سازی با در انتظار ققنوس

سال‌ها خون خورده‌ام در انتظار وعده‌ای تا از آب زندگانی شد لبالب ساغرم
دلم، که خون جگر می‌خورد ز دست غمت، در انتظار تو صد زهر خورده بی تریاک
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به سیمبا، داسویدانیا، روحی و در انتظار تو اشاره کرد.