خبر متواتر به نوعی از اخبار اطلاق میشود که از منابع متعدد و معتبر به صورت همزمان و مستقل منتشر میشود. این نوع اخبار به دلیل تکرار و تأیید توسط افراد مختلف، اعتبار بالایی پیدا میکند و به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای دریافت اطلاعات محسوب میشود. در واقع، وقتی خبری به صورت متواتر منتشر میشود، نشاندهنده آن است که موضوع مورد نظر اهمیت ویژهای دارد و به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. این اخبار معمولاً در زمینههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به وقوع میپیوندند و میتوانند تأثیرات عمیقی بر افکار عمومی و تصمیمگیریها بگذارند. به همین دلیل، تحلیل و بررسی خبرهای متواتر از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت منبع این اخبار و بررسی صحت و سقم آنها میتواند به درک بهتر وضعیتهای اجتماعی و سیاسی کمک کند و افراد را در اتخاذ تصمیمات آگاهانهتر یاری دهد. در نهایت، خبر متواتر به عنوان یک ابزار مؤثر در تبادل اطلاعات و شکلگیری نظرات عمومی نقش کلیدی ایفا میکند.
خبر متواتر
لغت نامه دهخدا
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] خبر متواتر، خبر نقل شده توسط راویان متعدّد در هر طبقه، به تعداد قطع آور است.
خبر متواتر، روایتی است که به تنهایی (بدون وساطت عقل و بدون خبر دادن صادق امین به صدق آن) افاده سکون و اطمینان خاطر می نماید و این سکون خاطر برخاسته از نقل راویان متعددی (در همه طبقات) است که تبانی و همدستی آنان بر جعل خبر و دروغ پردازی عادتاً محال می باشد، مثل علم به وجود شهر مکه، برای کسی که تاکنون به آن شهر نرفته است، در صورتی که چنین علمی ناشی از خبر دادن افراد زیادی باشد که به آنجا رفته و از وجود چنین شهری خبر آورده اند.
حجت بودن نزد مذاهب اسلامی
خبر متواتر نزد همه گروه ها و مذاهب اسلامی، به جز شمار اندکی از آنها، حجت است، زیرا قطع آور بوده و حجیت قطع، ذاتی آن است. از جمله اخبار متواتر، حدیث غدیر و خبر ثقلین است.
نکته اول
در این که تعداد راویان در هر طبقه باید چند نفر باشد تا به خبری «متواتر» گفته شود، یا به عبارتی، در این که ضابطه و معیار تواتر چیست اختلاف وجود دارد؛ بعضی این تعداد را پنج نفر و برخی تا پانصد نفر هم ذکر کرده اند؛ ولی مشهور آن است که تعداد خاصی ملاک نیست، بلکه بستگی دارد به این که چه زمانی قطع به وجود می آید؛ در بعضی اوقات با نقل پنج نفر قطع پدید می آید و گاهی با نقل صد نفر هم قطع به وجود نمی آید؛ بنابراین، می توان گفت که معیار در تواتر، کثرت عددی راویان است، اما تعداد مشخصی تعیین نشده و بستگی به عوامل مختلف دارد.
جملاتی از کلمه خبر متواتر
در معارف اعتقادى كه به نص قرآن، علم و قطع لازم است به خبر متواتر يا خبرى كه شواهد قطعى به صحت آن در دست است عمل مى شود و به غير اين دو قسم كه خبر واحد ناميده مى شود، اعتبارى نيست، ولى در استنباط (139) احكام شرعيه نظر به ادله اى كه قائم شده علاوه به خبر متواتر و قطعى، به خبر واحد نيز كه نوعا مورد وثوق باشد عمل مى شود.
4- يقين منطقى، يا از دليل نقلى حاصل مى شود، مانند خبر متواتر و خبر واحد محفوف به قراين قطعى، يا از دليل غيرنقلى. دليل غيرنقلى، يا حسّى و تجربى است يا برهان عقلى است يا كشف و شهود عرفانى.