حکمت خدا

حکمت خدا به معنای این است که خداوند در خلقت و تدبیر جهان، همه چیز را با نهایت دقت، علم و درک انجام می‌دهد. او نه تنها آگاه به همه چیز است، بلکه این آگاهی را در اعمال و تصمیمات خود به کار می‌برد. این حکمت به معنای ایجاد تعادل و نظم در جهان و هدایت موجودات به سوی هدف‌های معین است.

جنبه‌های حکمت خدا

علم و آگاهی مطلق: خداوند دارای علم مطلق است و هیچ چیزی از او پنهان نیست. این علم شامل گذشته، حال و آینده می‌شود.

اراده و تدبیر: خداوند با اراده‌ای کامل و حکیمانه، جهان را به گونه‌ای ساماندهی کرده است که همه چیز در جای خود قرار گیرد و به سمت هدف‌های معین حرکت کند.

هدف‌مندی: این حکمت به معنای وجود هدف‌ها و مقاصدی در خلقت و تدبیر جهان است. هر چیزی که در جهان وجود دارد، با حکمت و هدفی خاص خلق شده است.

تأثیر بر زندگی انسان

آزمایش و امتحان: یکی از جنبه‌های حکمت خدا این است که انسان‌ها در این دنیا آزمایش می‌شوند و این آزمایش‌ها بخشی از حکمت او هستند. مشکلات و چالش‌ها به عنوان وسیله‌ای برای رشد و تکامل انسان‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

تسلیم و رضا: در مواجهه با سختی‌ها و مصائب، مسلمانان و پیروان دیگر ادیان به حکمت خدا ایمان دارند و بر این باورند که خداوند به بهترین شکل ممکن تدبیر می‌کند و بنابراین باید در برابر اراده او تسلیم باشند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حکمت خدا (قرآن). آیات بسیاری از قرآن کریم حکمت خداوند را همراه با عزت و علم الهی مطرح می کند به آنها اشاره خواهیم نمود.
آیات بسیاری از قرآن کریم حکمت خداوند را آمیخته با عزت او مطرح می کند است. "... العزیز الحکیم. تو توانا و حکیمی "نیز
← معنای عزت
آیات بسیاری دیگر از قرآن کریم حکمت خداوند را آمیخته با علم او مطرح کرده است. "... انک انت العلیم الحکیم. تو دانا و حکیمی "خدایا تو دانا و حکیم هستی، کلمه حکیم یا بمعنای عالم است و بنا بر این از صفات خدا است که عین ذات بوده و از بی نهایت و تا بی نهایت بدان متصف می باشد و یا بمعنای کسی است که کارش متقن و محکم و اساسی است که بنا بر این صفت فعل و کار خدا میگردد. ابن عباس میگوید فرق علیم با حکیم این است که علیم، کامل در دانش است و حکیم کسی است که کامل در عمل (کار) میباشد. و این آیه دلالت دارد که همه علوم و دانشها از خدا است نیز.
همراهی حکیم و خبیر
".. وهو الحکیم الخبیر.. اوست حکیم و آگاه ".. وهو الحکیم الخبیر. "الر کتـب احکمت ءایـته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر. این کتابی است که آیاتش استحکام یافته سپس تشریح شده و از نزد خداوند حکیم و آگاه (نازل گردیده) است! ""الحمد لله الذی له ما فی السمـوت وما فی الارض وله الحمد فی الاخرة وهو الحکیم الخبیر. حمد (و ستایش) مخصوص خداوندی است که تمام آنچه در آسمانها و زمین است از آن اوست و (نیز) حمد (و سپاس) برای اوست در سرای آخرت و او حکیم و آگاه است "دو اسم" الحکیم الخبیر". آری، خدای تعالی به علمی که به غیب و شهادت دارد، ظاهر هر چیز و باطن آن را می داند، و هیچ ظاهری به خاطر ظهورش و هیچ باطنی از جهت اینکه باطن است بر او پوشیده نیست، و همچنین به حکمتی که دارد با کمال دقت و محکم کاری به کار و حساب مخلوقاتش رسیدگی می کند و آن طور که باید و شاید موارد کیفر و پاداش را از یکدیگر تمیز می دهد، پس در کار او و حساب او ظلم و گزاف نیست. و نیز با آگاهی و بینشی که به کنه حقیقت دارد هیچ کوچکی را به خاطر کوچکی و خردیش و هیچ بزرگی را به خاطر بزرگی و عظمتش از قلم نمی اندازد.

جملاتی از کلمه حکمت خدا

اهل تصوف می‌گویند که سیر الی اللّه عبارت از آنست که سالک چندان سیر کند که خدای را بشناسد چون خدای را شناخت سیر الی اللّه تمام شد اکنون ابتدای سیر فی اللّه باشد، و سیر فی اللّه آن است که سالک بعد از شناخت خدای چندانی دیگر سیر کند که تمام صفات و اسامی و افعال خدای را دریابد و علم و حکمت خدای را بداند، و صفات و اسامی خدای و علم و حکمت خدای بسیار است بلکه نهایت ندارد.

که چون مؤید عدل است دانش از در حکمت خدای جل جلاله بود مؤید دانش