پیمان در جنگ

در قرآن کریم، موضوع پیمان‌بستن با دشمنان اسلام با دقت و شرایط خاصی بیان شده است. مسئولیت انعقاد پیمان‌های نظامی با دشمنان جنگ‌افروز، در حوزه اختیارات رهبر حکومت اسلامی است و این امری است که به عهده او می‌باشد. آیات قرآن بر این موضوع تأکید دارند که پیامبر اسلام(ص) به عنوان رهبر مسلمانان، مسئولیت بستن پیمان‌ها را بر عهده داشته است.

جامعه اسلامی موظف است به پیمان‌های نظامی خود با دشمنان وفادار بماند، مگر در مواردی که طرف مقابل پیمان را نقض کند. در چنین شرایطی، قرآن دستور می‌دهد که با آنان مقابله به مثل شود. با این حال، استثنایی نیز در این زمینه وجود دارد؛ کسانی که با مسلمانان پیمان بسته‌اند یا گروه‌هایی که میان آنان و مسلمانان قرارداد صلح برقرار است، از این حکم مستثنی هستند و جان و حقوق آنان محترم شمرده می‌شود.

در تفسیر آیات مربوط به پیمان‌ها، روایاتی از امام باقر(ع) نقل شده که مصداق این پیمان‌ها را افرادی مانند هلال بن عَویمر سلمی یا بنی مدلج می‌دانند. این افراد با پیامبر(ص) پیمان بستند که متعرض یکدیگر نشوند و در امان باشند. این موارد نشان‌دهنده اهمیت رعایت پیمان‌ها و احترام به تعهدات در اسلام است، حتی اگر با دشمنان منعقد شده باشد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پیمان در جنگ (قرآن). آیاتی از قرآن در باره پیمان بستن با دشمنان اسلام و شرایط آن نازل شده است که به بیان آن می پردازیم.
پیمان بستن با دشمنان اسلام دارای امری که مسئولیتش با رهبر حکومت اسلامی است.
مسئولت پیمان بستن
بستن پیمان نظامی با دشمنان جنگ افروز، در قلمرو اختیارات رهبر اسلام است.الذین عـهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مرة وهم لا یتقون. همان کسانی که با آنها پیمان بستی سپس هر بار عهد و پیمان خود را می شکنند و (از پیمان شکنی و خیانت،) پرهیز ندارند.در آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در جایگاه رهبر مسلمانان مورد نظر است.
لزوم وفاداری به پیمان
جامعه اسلامی باید به پیمانهای نظامی خود با دشمنان وفادار بمانند..... واقتلوهم حیث وجدتموهم... • الا الذین یصلون الی قوم بینکم وبینهم میثـق.. هر گاه از این کار سر باز زنند، (و به اقدام بر ضد شما ادامه دهند،) هر جا آنها را یافتید، اسیر کنید! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانید! و از میان آنها، دوست و یار و یاوری اختیار نکنید!. • مگر آنها که با همپیمانان شما، پیمان بسته اند یا آنها که به سوی شما می آیند، و از پیکار با شما، یا پیکار با قوم خود ناتوان شده اند (نه سر جنگ با شما دارند، و نه توانایی مبارزه با قوم خود.)از آنجا که خداوند، در آیه پیش دستور داده بود که مؤمنان با آنهایی که از بلاد شرک، مهاجرت نمی کنند، بجنگند و با آنها دوستی نکنند، اکنون از جمله ایشان گروهی را استثنا کرده، می فرماید:الا الذین یصلون الی قوم بینکم و بینهم میثاق: مگر کسانی که هم پیمان باشند با آنهایی که میان شما و ایشان، قرارداد و پیمانی باشد، بنا بر این خون آنها محترم است و مثل هم پیمانهای شما در امان خواهند بود.هم پیمانهای مسلمیندر باره اینان اختلاف کرده اند: از امام باقر علیه السّلام روایت شده است که: منظور هلال بن عویمر سلمی است که با پیامبر در باره کسان خود پیمانی بست که بمقتضای آن حضرت محمد ص باید متعرض کسانی که با آنها روابط دوستی دارند، نشود و آنها نیز باید متعرض متحدین و دوستان محمد ص نشود. از این رو خداوند دستور می دهد که پیامبر گرامی متعرض هم پیمانهای ایشان نشود. سدی و ابن زید نیز چنین گفته اند.عمر بن شیبه گوید: منظور بنی مدلج است. سراقة بن مالک بن جعشم مدلجی، بعد از جنگ احد، خدمت پیامبر آمد و او را بخدا و نعمتهای او سوگند داد و از او عهدی گرفت که با کسانش جنگ نکند و از آنجا که کسان او هم پیمان قریش بودند، قرار بر این گذاشت که هر گاه قریش باسلام گروش پیدا کردند، ایشان نیز اسلام آورند.از اینرو خداوند در باره ایشان همان حکمی کرد، که در باره قریش کرده بود و آیه در باره ایشان نازل گردید.
پیمان شکنی کافران
...

جمله سازی با پیمان در جنگ

فضل‌احمد پیمان در ۱۳۲۰ خورشیدی در ولایت هرات افغانستان به دنیا آمد. مدرسه را در روستای ملدان از توابع ولسوالی انجیل آغاز کرد و در کنار آن به آموختن کتاب‌های عربی و دینی پرداخت.
من خود نخواهم برد جان از سختی هجران ولی ای عمر چندان صبر کن کان سست پیمان در رسد
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال لنورماند فال لنورماند فال نخود فال نخود فال انگلیسی فال انگلیسی فال ورق فال ورق