نقش معلم در تربیت دینی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] نقش معلم در تربیت دینی، اثر فارسی محمد داوودی است که در آن به بررسی نقش معلم در تربیت دینی و اعتقادی دانش آموزان پرداخته است.
کتاب با مقدمه نویسنده در اشاره به بخش های کتاب آغاز و مطالب در چهار بخش و هر بخش در چندین فصل، ارائه شده است.
با توجه به نقش مهمی که معلمان در تربیت دینی دانش آموزان دارند، هرگاه از تربیت دینی دانش آموزان و کامیابی یا ناکامی آموزش و پرورش در این زمینه سخن به میان می آید، نگاه ها متوجه معلمان می شود. در این کتاب سعی شده است تا نقش معلمان در تربیت دینی بررسی شده و به این پرسش های اساسی پاسخ داده شود که: معلمان، چه نقشی می توانند در تربیت دینی ایفا کنند؟ آیا در حال حاضر، این نقش را ایفا می کنند؟ برای بالا بردن نقش معلمان در تربیت دینی، چه اقداماتی لازم است.
در پژوهش پیرامون این پرسش ها، سعی نویسنده بر آن بوده است تا از منابع فارسی، عربی و لاتین، بیشترین استفاده برده شود. همچنین تلاش شده تا افزون بر منابع علمی - در موضوعاتی چون روان شناسی، علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت - از منابع اسلامی (آیات و روایات)، آثار مربوط به تربیت اسلامی و فلسفه تربیت اسلامی نیز استفاده شده است.
کتاب، به عنوان منبع درسی برای دانشجویان رشته علوم تربیتی تهیه شده است.

جمله سازی با نقش معلم در تربیت دینی

7- نقش معلم در جامعه نقش انبياست ولى از معلمان غربزده بايد حذر كرد (387)
# نقش معلم در جامعه نقش انبياء است. انبياء هم معلم بشر هستند.
نقش معلم در جامعه، نقش انبياست، انبيا هم معلم بشر هستند (160).
محیط آموزشی از سه ضلع معلم، کودک و محیط فیزیکی تشکیل می‌شود. نقش معلم در کلاس تشویق استقلال، آزادیِ در چارچوب و برقراری نظم است. کودکان در چارچوب فعالیت‌های در دسترس، در انتخاب فعالیت و روش انجام آن آزادی دارند؛ راهنمایی معلم در هنگام نیاز کودک و نه تشخیص معلم صورت می‌گیرد. در این نظام توانایی، استقلال و آزادی کودک رشد و توسعه پیدا می‌کند.