پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بهعنوان تجسم بخشندگی و سخاوت، الگویی بینظیر در زمینه انفاق مال در راه خداوند متعال بهشمار میآیند. ایشان با تأکید بر این حقیقت که «من تربیتیافته خدایم؛ خدایم مرا به سخاوت و نیکوکاری فرمان داده و از بخل و ستم بازداشته است؛ زیرا آنچه نزد خداوند مبغوض است، بخل میباشد»، جایگاه رفیع ایثار و بخشش را در نظام ارزشی اسلام نمایان ساختند. این رویکرد، نهتنها بیانگر عمق ایمان و اخلاص پیامبر (ص) بود، بلکه سرمشقی جاودانه برای بشریت در جهت گشادهدستی و گذشت از داراییهای خویش در مسیر رضای پروردگار قرار داد.
در متون ادبی و لغوی، واژه انفاق در دو معنای اصلی به کار رفته است: نخست، به معنای قطع ارتباط و بریدن از چیزی، و دوم، به مفهوم پوشاندن و چشمپوشی از آن. این اصطلاح، در بستر اخلاقی و دینی، بیانگر بذل و بخشش مالی به دیگران و یکی از والاترین صفات انسانی محسوب میشود که در تمام ادیان آسمانی و مکاتب اخلاقی، مورد ستایش و تجلیل فراوان قرار گرفته است. جود و سخا، نهتنها نشاندهنده همدلی و همراهی با محرومان و نیازمندان جامعه است، بلکه حاکی از احساس مسئولیت عمیق فرد در برابر خداوند و خلق او، و نیز نوعی سپاسگزاری فعال در برابر نعمتهای بیشماری است که پروردگار به بندگانش عطا فرموده است.
بخشش و انفاق، افزون بر آنکه فضیلتی اخلاقی و نشانهای از کمال روحی به شمار میرود، نقشی اساسی در ایجاد تعادل و انسجام اجتماعی ایفا میکند. این عمل نیکو، با کاهش فاصلههای طبقاتی و پرکردن شکاف میان دارا و ندار، به توزیع عادلانهتر ثروت و امکانات کمک میکند و زمینهساز جامعهای متکی بر عدالت و مهربانی میشود. بنابراین، انفاق تنها یک عمل فردی نیست، بلکه حرکتی اجتماعی و الهی است که هم به پالایش روحی انفاقکننده میانجامد و هم به آبادانی و آرامش جامعه کمک میرساند.