الغدیر فی الکتاب العزیز

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «الغدیر فی الکتاب العزیز» که نام کامل آن عبارت است از: «الغدیر فی الکتاب العزیز من کتاب الغدیر للشیخ الأمینی»، بخشی از کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب» نوشته علامه امینی (تبریز 1281-1349ش، نجف) است که گروه تحقیق مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی آن را به صورت اثری مستقل منتشر ساخته است.
این کتاب به زبان عربی فصیح و بلیغ نوشته شده و در آن، مسئله غدیر از نظر برخی آیات قرآن کریم بررسی و تفسیر شده است. البته نویسنده در این اثر نگرش روایی نیز داشته و این موضوع را از نظر اشکالات واردشده بر حدیث غدیر بررسی کرده و در این ارتباط، تعداد هفت شبهه را در مورد حدیث غدیر نقل کرده و بعد به صورت علمی به نقد آن ها پرداخته است.
«الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب»، از سه بخش مهمّ قرآنی، روایی و شعری تشکیل شده است، ولی کتاب حاضر فقط شامل بخش قرآنی و اندکی از بخش روایی آن کتاب است.
کتاب حاضر از مقدمه مختصر ناشر (اهمیت واقعه غدیر و موضوع کتاب حاضر و آیات مورد بحث و...) و متن اصلی (شامل دو بخش) تشکیل شده است. زبان و ادبیات این اثر، امروزی، روان و زیبا و عربی فصیح و بلیغ است.
نویسنده از منابع قابل توجهی از آثار معتبر عربی از اندیشمندان اسلامی برای تولید اثر حاضر بهره برده است. شیوه نویسنده در این اثر، تفسیری و تحلیلی و بررسی سندی و دلالی روایات است.

جمله سازی با الغدیر فی الکتاب العزیز

شاگردان می‌توانند بر اساس آنچه که مطالعه می‌کردند، انواع مختلفی از اجازه دریافت کنند. شش نوع عمومی اجازه؛ اجازه خاص، غیر خاص، عام، اجازه فی الکتاب، اجازه مکاتبه و اجازه تشریفاتی است. اجازه خاص بالاترین شکل اجازه‌ای است که یک شاگرد می‌تواند دریافت کند، زیرا بیان می‌کرد که یک شاگرد مجاز است در آن رشته به تأیید آن استاد تدریس کند. فرم غیر اختصاصی نام شاگرد و استاد را بدون ذکر موضوع آموخته شده بیان می‌کرد. اجازه عامه فقط نام معلمان را آورده و شاگردان را گروهی فهرست کرده‌است. اجازه‌ای که بر فلان کتاب داده شد، نشان می‌داد که طلبه کتاب را نزد مؤلف مطالعه کرده و توانسته کتاب را حفظ کند. هرگاه معلمی متنی را برای شاگردان خود می‌نوشت و می‌فرستاد و به آنان اجازه می‌داد که فقط آنچه را که نوشته بودند یاد دهند، اجازه می‌شد. در نهایت یک اجازه افتخاری به عنوان نوعی احترام به یک شخص برجسته داده شد، اما اینها از نظر اجازه دادن به شخص مذکور برای تدریس مطالب موضوع اهمیت چندانی نداشتند.