ادوات حصر و استثنا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ادوات حصر و استثنا به الفاظ دلالت کننده بر محصور کردن یک چیز به چیز دیگر اطلاق می شود.
حصر به معنای محصور کردن است. در زبان عربی، اسباب و الفاظی برای افاده معنای حصر وجود دارد که به آنها ادوات حصر گفته می شود، از قبیل:«انّما و الاّ»؛ برای مثال، انما در «انّما الاعمال بالنیّات» افاده حصر می نماید.از آن جا که ادوات حصر متفاوت بوده و هر کدام احکام مخصوص به خود دارد و در همه حالات، مفید حصر نمی باشد، اصولیون هر یک را جداگانه مطرح نموده اند.استثنا به معنای خارج کردن چیزی از حکم مذکور در کلام می باشد، به گونه ای که اگر این اخراج نبود، حکم مذکور شامل آن چیز می شد. به اسباب و الفاظی که از آنها برای افاده استثنا استفاده می شود ادوات استثنا می گویند، مانند:حاشا، خَلا، ما خَلا، اِلاّ، ما لم یکن، لایکون، عَدا، ما عَدا، سوی، ما سوی، غیر، و لیس.عمده از میان این الفاظ، لفظ «اِلاّ» است که در همه ابواب استثنا می آید.

جمله سازی با ادوات حصر و استثنا

در التفات نهانی به این اجله دین که حصر معجزشان نیست کم ز حصر و حصا
2 - بعد از آن كلمه (انما ) كه براى حصر و تاكيد است به كار رفته.
حبيب ! اين چه جاى خنديدن است ؟! شوخى و خنده آنهم در اين هنگام، در شاءن تو نيست. توسيدالقرائى ! تو پير طايفه اى ! تو عالم و فقيهى ! در اين و انفساى حصر و مقاتله،تو را با هزل و مطايبه چه كار؟
دیشب خرابی میم از حصر و حد گذشت این سیل کوه ساز خم آمد ز سد گذشت
آرى جنايات اين پست فطرتان قابل حد و حصر و شمارش نيست و از همه مهمتر، كشتن وقتل شخصيتهاى بى نظيرى چون امام سجاد به فرمان وليد با سعايت برادرش هشامصورت گرفت.(263)
گفتم ای چرخ تو بر سینه من سوخته این همه داغ که حصر و حد و پایانش نیست