احتجاج به تورات

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احتجاج به تورات (قرآن). پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم چندین مرتبه با احتجاج به تورات با اهل کتاب و یهودیان و... بحث کرده است.
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم با اهل کتاب، درباره یهودی و نصرانی نبودن ابراهیم علیه السلام، به نزول تورات و انجیل پس از آن حضرت به تورات احتجاج کرده است:یـاهل الکتـب لم تحاجون فی ابرهیم وما انزلت التورة والانجیل الا من بعده افلا تعقلون• ما کان ابرهیم یهودیـا ولا نصرانیـا ولـکن کان حنیفـا مسلمـا وما کان من المشرکین.ای اهل کتاب! چرا درباره ابراهیم، گفتگو و نزاع می کنید (و هر کدام، او را پیرو آیین خودتان معرفی می نمایید)؟! در حالی که تورات و انجیل، بعد از او نازل شده است! آیا اندیشه نمی کنید؟! ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی بلکه موحدی خالص و مسلمان بود و هرگز از مشرکان نبود.
← تفسیر آیه
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم با کافران، به آوردن کتابی هدایت کننده تر از قرآن و تورات، برای رد بهانه های آنان به تورات احتجاج کرده است:فلما جاءهم الحق من عندنا قالوا لولا اوتی مثل ما اوتی موسی او لم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا سحران تظـهرا وقالوا انا بکل کـفرون• قل فاتوا بکتـب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه ان کنتم صـدقین.ولی هنگامی که حق از نزد ما برای آنها آمد گفتند: «چرا مثل همان چیزی که به موسی داده شد به این پیامبر داده نشده است؟! » مگر بهانه جویانی همانند آنان، معجزاتی را که در گذشته به موسی داده شد، انکار نکردند و گفتند: «این دو نفر (موسی و هارون) دو ساحرند که دست به دست هم داده اند (تا ما را گمراه کنند) و ما به هر دو کافریم»؟! بگو: «اگر راست می گویید (که تورات و قرآن از سوی خدا نیست)، کتابی هدایت بخش تر از این دو از نزد خدا بیاورید، تا من از آن پیروی کنم!»
← دیدگاه علامه طباطبایی
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم با یهودیان، به ارائه شاهدی از تورات در تحریم بعضی خوردنی ها به تورات احتجاج کردند:کل الطعام کان حلا لبنی اسرءیل الا ما حرم اسرءیل علی نفسه من قبل ان تنزل التورة قل فاتوا بالتورة فاتلوها ان کنتم صـدقین.همه غذاها (ی پاک) بر بنی اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل (یعقوب)، پیش از نزول تورات، بر خود تحریم کرده بود (مانند گوشت شتر که برای او ضرر داشت.) بگو: «اگر راست می گویید تورات را بیاورید و بخوانید! (این نسبت هایی که به پیامبران پیشین می دهید، حتی در تورات تحریف شده شما نیست!)»
← دیدگاه آیت الله مکارم
...

جمله سازی با احتجاج به تورات

بعضى از مفسرين احتمالى داده اند كه جمعى هم آن را پسنديده اند، و آن اين است كه مراد ازرتق آسمان ها و زمين تميز نداشتن از يكديگر درحال عدم، و قبل از وجود است، و مراد از فتق آن، تميز يافتن بعضى از بعض ديگر دروجود بعد از عدم است، و برهان آيه شريفه احتجاج به حدوث آسمانها و زمين، بر وجوبآفريننده، و پديد آورنده آن است.
و در توحيد به طور مسند و در احتجاج به طورمرسل (بدون ذكر سند) از هشام بن حكم روايت شده كه گفت: من از امام صادق (عليه السلام) در باره اسماء خدا - عزوجل - واز اشتقاق آنها پرسيده (گفتم: كلمه: (اللّه ) از چهمشتق شده ؟) فرمود: اى هشام (اللّه ) مشتق از اله است و اله ماءلوه مى خواهد و اسم غيرمسمى است،
جمله اول متضمن احتجاج به كتابى از كتب آسمانىنازل بر پيغمبرانى است كه نبوتشان با معجزات روشنى ثابت شده، پس در حقيقت درادعاى مذكور به وجود هدايت الهى كه به وسيله انبيايى ازقبيل نوح و پيغمبران بعد از او هميشه در بين مردم محفوظ بوده احتجاج شده.
1- اولا زمينه احتجاج به وصيت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم براى على عليهالسلام، و ابوبكر يكسان نبوده است، زيرا شرايط براى ابوبكر كاملا فراهم بوده،آنان بدون داشتن دستور، بر اوضاع به دلائل شرائط موجود مسلط شدند، و اگر در زمينهخلافت ابوبكر دستورى وجود مى داشت، نياز بهتحمل آن همه مسائل نبود كه بخشى از آن در قسمت هاىقبل گذشت، و بخشى ديگر در قسمت هاى بعدى همين كتاب بيان خواهد شد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
خویشان یعنی چه؟
خویشان یعنی چه؟
مغیلان یعنی چه؟
مغیلان یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز