و اما اينكه بعضى گفته اند: مراد از تلاوت آيات، قرائت كتابهاى آسمانى، و ياخصوص آن آياتى از آن كتابها است كه عذاب كفار و مجرمين را خاطر نشان مى سازد، و يامراد از (سجود)، نماز يا سجده تلاوت است، و يا اينكه گفته اند: مراد از (بكاء)گريه در هنگام شنيدن آيات و يا تلاوت آن است، احتمالاتى بى وجه است.
مساءله 4 - ظاهرا در وجوب سجده تلاوت بر مستمع معتبر است كه آنچه مى شنود ازكسى باشد كه مشغول تلاوت است و بعنوان تلاوت قرآن مى خواند پس اگر كسى بايكى از اين چهار آيه تكلم كند يعنى بخواهد به مخاطب خود چيزى بفهماند بر شنونده آنواجب نيست سجده كند و همچنين اگر كودكى غير مميز و يا شخصى كه در خوابست و يا ضبطصوت آنرا بخواند سجده بر شنونده اش واجب نيست هرچند كه به احتياط نزديك تر استمخصوصا اگر از شخص كه در خوابست بشنود.