در قرآن کریم از گروهی به نام «اصحاب اعراف» یاد شده است که در سوره اعراف مورد اشاره قرار گرفتهاند. این واژه دو بار در قرآن به کار رفته و همین امر سبب شکلگیری نظریات مختلفی مفسران و عالمان اسلامی شده است. در آیاتی از این سوره، پس از اشاره به بهشت و دوزخ آمده است: «و بین آن دو حجابی است و بر اعراف مردانی ایستادهاند که همه را به چهره میشناسند و به اهل بهشت میگویند: سلام بر شما؛ آنان هنوز وارد بهشت نشدهاند ولی امیدوارند. و هنگامی که چشمانشان به سوی اهل آتش بازمیگردد، میگویند: پروردگارا، ما را با ستمکاران قرار مده.» همچنین اصحاب اعراف خطاب به دوزخیان میگویند: «آنچه گرد آوردید، شما را بینیاز نساخت و آن استکباری که داشتید...»
اصحاب، جمع واژه صاحب به معنای رفیق و ملازم است و اعراف، جمع عُرف در لغت به زمین کشاورزی بلند یا هر جای مرتفع اطلاق میشود. در اصطلاح قرآنی، اعراف به دیواری میان بهشت و جهنم اشاره دارد. برخی مفسران با توجه به معانی لغوی، آن را «هر چیز بلندپایه» تعبیر کرده و غالباً آن را حائلی میان بهشت و دوزخ دانستهاند. عرف در زبان عربی همچنین به بخش بالایی کوه، یال جانوران و بخش پیشین ابرها و بادها گفته میشود. بر این اساس، برخی اعراف را بخش فوقانی دیوار حائل بین بهشت و جهنم تفسیر کردهاند.
در مجموع، مفهوم اعراف در آیات قرآن به مکانی بلند و مرزی بین بهشت و دوزخ اشاره دارد که اصحاب آن، جایگاهی ویژه دارند و هر دو گروه را میشناسند. این جایگاه در تفاسیر مختلف، با استناد به معانی واژه عرف و سیاق آیات، به صورت دیوار یا سدی بلند توصیف شده که بر فراز آن مردانی قرار دارند و سرنوشت اهل بهشت و دوزخ را مشاهده میکنند.