الوثقى

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی عُرْوَةِ: دستاویز(دستگیره و یا به عبارت دیگر دستهای است که با آن چیزی را گرفته و بلند میکنند، مانند دسته کوزه و دلو و دستگیره ظرفهای مختلف، البته گیاههای ریشهدار و نیز درختهائی را که برگ آنها نمیریزد عروة مینامند، و این کلمه در اصل به معنای تعلق میباشد و وق...
ریشه کلمه:
وثق (۳۴ بار)

جمله سازی با الوثقى

وى مى افزايد: ((ومن اتخذ عليا اماما لدينه، فقد استمسك بالعروة الوثقى فى دينه ونفسه ))(217)؛ ((كسى كه على عليه السّلام را درمسائل دينى و احكام شرعى امام انتخاب كند و مطابق گفتار و كردار آن حضرتعمل نمايد، پس تمسك نموده است هم در دينش و هم در نفسش به عروه وثقى و طناب محكمالهى كه پاره نمى شود)).
در كتاب عيون از عبدالله بن عباس روايت كرده كه گفت:رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) در بين ما به خطبه ايستاد، و در آخر فرمود:ماييم كلمه تقوى و سبيل هدى و مثل اعلى و حجه عظمى و عروه الوثقى....
از اين بيان روشن مى شود كه جمله (و الى الله عاقبه الامور)، در مقامتعليل جمله (فقد استمسك بالعروه الوثقى ) مى باشد، چون اين جمله (دستاويز محكم )استعاره تمثيلى، از نجات و رستگارى است، مى گويد براى اين به چنين دستاويزى چنگزده، كه منتهى به خدايى است، كه وعده چنين نجات و فلاحى را داده است.
سپس به عنوان يك نتيجه گيرى از جمله گذشته مى افزايد: پس كسى كه به طاغوت(بت و شيطان و انسانهاى طغيانگر) كافر شود و به خدا ايمان آورد، به دستگيره محكمىدست زده است كه گسستن براى آن وجود ندارد (فمن يكفر بالطاغوت و يؤ من بالله فقداستمسك بالعروة الوثقى لا انفصام لها).
كلمه (انفصام ) به معناى انقطاع و انكسار است، و اين جمله در واقع جمله حاليه است ازعروة كه معناى عروة الوثقى را تاءكيد مى كند و به دنبالش مى فرمايد: (خدا شنوائىدانا است )، چون ايمان و كفر هم متعلق به قلب و هم متعلق به زبان (هر دو) است، پسخداى آگاه به آن، هم به شنوائى ستوده مى شود و هم به دانائى.
ايشان تا آخر عمر به تجرّد گذرانيد و در حوزه علميّه نجف اشرف، در مدرسه سيّد يزدى، صاحب عروة الوثقى اقامت گزيد، و سرانجام بهسال 1364 ه‍.ق. در همانجا دار فانى را وداع گفت.(22)
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
قرین
قرین
آهنگر
آهنگر
این طرف
این طرف
بی درنگ
بی درنگ