لوور

کلمه‌ی «لووْر» (Louvre) به یکی از مشهورترین موزه‌ها و کاخ‌های جهان در پاریس، فرانسه اشاره دارد. این واژه از نام کاخ لوور گرفته شده که پیش از تبدیل شدن به موزه، به عنوان قلعه و سپس کاخ سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این موزه امروزه بزرگ‌ترین موزه‌ی هنر و تاریخ در جهان است و آثار برجسته‌ای از دوره‌های باستان، قرون وسطی، رنسانس، و هنر مدرن را در خود جای داده است. از جمله مشهورترین آثار این موزه، نقاشی مونالیزا و مجسمه‌ی ونوس میلو هستند. ساختمان لوور خود از نظر معماری دارای اهمیت ویژه است و ترکیبی از سبک‌های مختلف معماری کلاسیک و مدرن را نشان می‌دهد. این مکان نه تنها یک مقصد گردشگری مهم است، بلکه مرکز تحقیقات هنری و فرهنگی نیز محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان دارد. این موزه و کاخ نماد فرهنگ، هنر و تاریخ اروپا و جهان است و در ادبیات، سینما و فرهنگ عامه نیز بسیار مطرح شده است. از نظر معنایی، لووْر با واژه‌هایی مثل موزه‌ی پاریس، کاخ سلطنتی و مرکز هنر جهانی هم‌معنی است.

لغت نامه دهخدا

لوور. [ لووْرْ ] ( اِخ ) ( موزه ٔ... ) موزه معروفی به پاریس و آن از حیث احتواء بر آثار ایران قدیم برتر از دیگر موزه هاست.

فرهنگ فارسی

کاخ قدیمی سلطنتی پاریس. بنای این کاخ در زمان فیلیپ اوگوست بسال ۱۲٠۴ م. شروع شد و در زمان پادشاهی شارل پنجم فرانسوای اول هانری دوم لوئی سیزدهم و چهاردهم ادامه یافت تا اینکه بنابر قانونی در دوره ناپلئون سوم بپایان رسید. لوور بعدها بموزه تبدیل گردید و امروزه یکی از بزرگترین موزه های دنیاست که گنجینه های پرارزشی از آثار تاریخی و هنری ملل عالم را در خود گنجانده است.
موزه معروفی به پاریس و آن از حیث احتوائ بر آثار ایران قدیم برتر از دیگر موزه هاست.

دانشنامه آزاد فارسی

لووْر (Louvre)
موزه ای هنری، در پاریس، که قبلاً کاخ شاهان فرانسه بوده است. در ۱۷۹۳ به موزه ای هنری برای مجموعه های سلطنتی تبدیل شد. مجسمۀ ونوس دِ میلو و تابلویمونالیزا اثر لئوناردو داوینچی از معروف ترین آثار هنری این موزه اند. در حال حاضر لوور از هفت بخش تشکیل می شود: باستانی، شرقی، مصری، نقاشی، مجسمه سازی، هنرهای کاربردی، و طراحی. ورودی اصلی بحث انگیز لوور، سازۀ شیشه ایِ وسیعی به شکل هرم است، که آی ام پِی آن را طراحی کرد، و در ۱۹۸۹ گشایش یافت. از این ورودی تمام گالری های اصلی موزه قابل دسترس اند؛ این موضوع از موفقیت آمیزترین سازگاری های معماری مدرن به شمار می رود. لوور در محل یک شاتوی قرن ۱۳م احداث گردید. نخستین بخش سازۀ جدید، یعنی بال جنوب غربی، در ۱۵۴۱، و براساس طرح های پیِر لسکو ساخته شد؛ بخش اصلی میدان را لوئی چهاردهم بر مبنای طرح کلود پرو بنا کرد، اما تکمیل آن تا قرن ۱۹ به طول انجامید. پس از ساخت کاخ تویلری، لوور به معنای واقعی به مجموعه ای از نگارخانه های بزرگ با تابلوها، مجسمه ها، و آثار عتیقۀ مصر، یونان و روم بدل شد، که از طریق یک نگارخانۀ وسیعِ نقاشی به طول ۴۴۴ متر، مشرف به رود سن، به کاخ تویلری اتصال یافت. این دو کاخ، پلاس دو کاروزل را دربر می گیرند. بعدها ناپلئون سوم این دو کاخ را از جبهۀ شمالی به هم متصل کرد و آن ها را به یک کاخ وسیع مبدل ساخت. آتش سوزی ۱۸۷۱، که کمونارها مسبب آن بودند، کاخ تویلری را تخریب کرد، اما فقط قسمتی از لوور در آتش سوخت که دربرگیرندۀ کتابخانه بود. امروز لوور بزرگ ترین موزۀ ملی جهان است.

جمله سازی با لوور

نسخه دوم، که مربوط به سالهای ۱۶۳۷ تا ۱۶۳۸ می‌باشد، در حال حاضر در موزه لوور به نمایش گذاشته شده‌است. هر چند برخی از چهره‌های اصلی، در نسخه دوم، مشابه نسخهٔ نخستین آم هستند، اما با این حال این موضوع، یعنی شباهت دو تابلو، برای بیننده آن‌ها خسته‌کننده نیست. طرح معماری ساختمان‌های مشهود در اثر، در تابلوی دوم به طرزی توسعه یافته تر، ترسیم شده‌است.
در سال ۱۸۸۵ مقامات جمهوری سوم فرانسه اقدام به فروش بیشتر جواهرات سلطنتی از جمله تاج ناپلئون سوم کردند. با این حال تاج امپراتریس مونتییو به خانواده امپراتور سابق بازگردانده شد و به ماری کلاتو بناپارت اختصاص یافت. این تاج سرانجام در سال ۱۹۸۸ به حراج گذاشته شد و سپس توسط روبرتو پولو به موزه لوور اهدا شد جایی که اکنون نیز در آن نگهداری می‌شود.