وجدان اخلاقی

وجدان اخلاقی به معنای توانایی درک و ارزیابی درست و نادرست، خوب و بد در رفتارها و تصمیمات انسانی است. این توانایی به فرد کمک می‌کند تا تصمیمات اخلاقی بگیرد و رفتارهای خود را با اصول اخلاقی و ارزشی که دارد، هماهنگ کند.

ویژگی‌های وجدان اخلاقی

وجدان اخلاقی فرد را از عواقب اعمال خود آگاه می‌سازد و او را به تفکر در مورد پیامدهای رفتارهایش ترغیب می‌کند. این آگاهی می‌تواند احساساتی مانند گناه، شرم یا رضایت به فرد منتقل کند و بر اساس این احساسات، رفتارهای فرد شکل بگیرد. از طرفی دیگر این وجدان تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند فرهنگ، آموزش، دین و تجربیات شخصی قرار دارد و می‌تواند استانداردهای اخلاقی متفاوتی را برای افراد به ارمغان آورد.

نقش وجدان اخلاقی

این وجدان به فرد کمک می‌کند تا در موقعیت‌های اخلاقی دشوار تصمیمات بهتری بگیرد و از رفتارهای نادرست پرهیز کند. افرادی که دارای وجدان قوی هستند، معمولاً در روابط اجتماعی خود موفق‌ترند و به عنوان افراد قابل اعتماد شناخته می‌شوند. همچنین این حس به شکل‌گیری ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی کمک می‌کند و می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای عادلانه و اخلاق‌مدار منجر شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] وجدان اخلاقی، به رفتاری که انسان خوبی و بدی آنها را در باطن و درون خویش بدون تعلیم و به طور غریزی درک می کند گفته می شود. وجدان اخلاقی، نیروی باطنی بوده، هیچ انسانی به حسب سرشت و خلقت و آفرینش خالی از آن نیست منتها قابل انعطاف بوده، می تواند تحت تاثیر محیط سالم و ناسالم و تربیت صحیح و ناصحیح قرار بگیرد و از سایر امیال قوی باطنی و روحی از قبیل شهوت و غضب و سایر تمایلات فطری درونی چه بسا تغییراتی را بپذیرد.
«... ولکنّ الله حبّب الیکم الایمان و زیّنه فی قلوبکم و کرّه الیکم الکفر و الفسوق و العصیان اولئک هم الرّاشدون؛... ولی خداوند ایمان را برای شما محبوب ساخت و آن را در دلهایتان بیاراست و کفر و نافرمانی و گناه را منفور گردانید، این چنین افرادی، هدایت یافتگان می باشند.»چیزهایی که انسان، خوبی و بدی آنها را در باطن و درون خویش و بدون تعلیم کسی درک می کند، و به سان امور غریزی جزء سرشت او به شمار می روند، «وجدان اخلاقی» و یا «اخلاق فطری» نامیده می شوند، ولی به آن دسته از خوبی ها که در نهاد انسان ریشه عمیق دارند، ولی بشر به خوبی و بدی آنها از راه فطرت واقف نشده، بلکه حسن و قبح آنها را در مکتب سفیران وحی و یا رجال بزرگ جهان آموخته است، «اخلاق غیر فطری» و یا تربیتی می گویند.در سراسر جهان و در میان همه ملل، ظلم و ستم و ازدواج با محارم زشت و قبیح به نظر می رسد؛ البته انسان ها زشتی ستم را از طریق فطرت درک کرده و قبح ازدواج با محارم را از طریق تعالیم و شرایع آسمانی فرا گرفته اند.
← نشانه های امور فطری
در احادیث و روایات اسلامی درباره موضوع وجدان، تذکراتی داده شده است.امیر مؤمنان علی (علیه السلام) می فرماید:«انّه من لم یعن علی نفسه حتّی یکون له منها واعظ و زاجر لم یکن له من غیرها زاجر و لا واعظ؛ کسی که برای او واعظ و اندرزدهی از درون نباشد، (که او را از کارهای زشت باز دارد) هرگز برای چنین شخصی، پند دادن و نصحیت کردن از خارج سودمند نخواهد افتاد، و گفتار دیگران درباره او مؤثر واقع نخواهد شد.یک چنین ادراکات فطری و جهانی نمی تواند مولود منهیات اجتماعی و یا معلول خواهش های وا پس زده و تمایلات سر کوفته باشد.این جاست که حقیقت آیه مورد بحث به طور واضح تجلی نموده و انسان اذعان پیدا می کند که به راستی خداوند، روح ما را با ایمان و پاکی ها در هم آمیخته و روان ما را از بدی ها و پلیدی ها مبرا ساخته است.این نیرو به انسان ها تکلیف، الهام می کند یعنی از درون به انسان ها فرمان می دهد که چنین کاری را مثلاً بکن و چنان کار را انجام نده و آن را یکی از معیارهای اخلاقی بودن افعال انسان ها دانسته اند.در این معیار اخلاقی یعنی وجدان اخلاقی مسائل متعددی مطرح می گردد:۱ - وجدان اخلاقی چگونه معیاری است و جنبه های مختلف آن کدام است؟۲ - وجدان اخلاقی با اخلاق مبتنی بر عاطفه چنان که عده ای به آن قائل هستند و اخلاق مبتنی بر عقل و اراده چنان که فلاسفه به آن معتقدند چه فرق هائی دارد؟ و اصولاً با افعال طبیعی انسان ها چه رابطه ای دارد؟۳ - نظر اسلام و قرآن درباره وجدان اخلاقی چیست؟۴ - آیا وجدان اخلاقی امری فطری است یا نه؟ در هر صورت چرا؟وجدان اخلاقی چگونه معیاری است؟ و جنبه های مختلف آن کدام است؟
جنبه های وجدان اخلاقی
وجدان اخلاقی نیروی باطنی بوده، هیچ انسانی به حسب سرشت و خلقت و آفرینش خالی از آن نیست منتها قابل انعطاف بوده، می تواند تحت تاثیر محیط سالم و ناسالم و تربیت صحیح و ناصحیح قرار بگیرد و از سایر امیال قوی باطنی و روحی از قبیل شهوت و غضب و سایر تمایلات فطری درونی چه بسا تغییراتی را بپذیرد.برای وجدان همان طور که دانشمندان تصریح کرده اند، سه جنبه است:۱ - ادراکی.۲ - ارادی.۳ - انفعالی.

جملاتی از کلمه وجدان اخلاقی

از نظر فروید اضطراب اخلاقی معمولاً از ۵ تا ۶ سالگی به عنوان پیامد تعارض بین نیازهای معقول و دستورات وجدان اخلاقی مان پدید می‌آید.

گلن می‌گوید اعضای نهادهای سکولار و مذهبی تفاوت چندانی در رویکرد مثبت با منفی‌شان به زندگی ندارند، یعنی بیشتر یا کمتر از مذهبی‌ها شاد نیستند. این اشخاص مشخصه‌های مشابهی در مورد وجدان اخلاقی دارند. از طرف دیگر، اعضای گروه‌های سکولار نسبت به گروه‌های مذهبی عقاید ناسازگار و غیر محبوب بیشتری دارند و همچنین بیشتر پذیرای عقاید جدید و چالش‌برانگیز هستند.

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم