سعادت و شقاوت

عبارت «سعادت و شقاوت» در فارسی به دو مفهوم کاملاً متضاد اشاره دارد که در متون دینی، اخلاقی و ادبی بسیار به‌کار می‌روند و بیانگر سرنوشت، حال و وضعیت نهایی انسان هستند. «سعادت» به معنای خوشبختی، نیک‌فرجامی، کامیابی و رسیدن به خیر و آرامش است؛ حالتی که انسان در آن به کامیابی‌های مادی یا معنوی دست یافته و زندگی‌اش سرشار از آسایش و رضایت است. در مقابل، «شقاوت» به معنای بدفرجامی، بدبختی، محرومیت از خیر و گرفتارشدن در سختی یا تباهی است و معمولاً به وضعیت کسی اشاره دارد که به دلایل اخلاقی، رفتاری یا سرنوشتی دچار رنج و ناکامی شده است. این دو واژه غالباً در کنار هم می‌آیند تا تضاد کامل میان نیک‌بختی و بدبختی را بیان کنند و نشان دهند که زندگی انسان بر طیفی از خیر و شر، موفقیت و زیان، یا هدایت و گمراهی حرکت می‌کند. در متون حکمی، سعادت نتیجه تلاش، دانایی، پاکی و انتخاب‌های درست دانسته می‌شود، در حالی که شقاوت ثمره غفلت، خطا و رفتارهای نادرست معرفی می‌گردد. به این ترتیب، «سعادت و شقاوت» مفاهیمی هستند که هم جنبه اخلاقی دارند و هم تصویری از سرنوشت نهایی انسان ارائه می‌کنند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سعادت و شقاوت، دو معنا دارند، یکی خوشی و نیکویی و ضد آن به معنای نحس و نکبت و دیگر مساعدت و یاری کردن و ضد آن به معنای عدم یاری کردن است که متناسب با عدم توفیق الهی است.
در این مقاله، نخست به دو نکته اشاره شده است: اهمیت مبحث فلسفه اخلاق و اهمیت سعادت و شقاوت. در اصل مسئله سعادت و شقاوت ابهامی وجود ندارد، زیرا هر انسانی فطرتا طالب و گریزان از شقاوت است، اما شناخت حقیقت سعادت و شقاوت و عوامل آن، مشکل است و در این باره نظریه های مختلفی وجود دارد.مطالب اصلی مقاله در سه مرحله ارائه شده است: مرحله اول به معنای لغوی سعادت و شقاوت پرداخته؛ مرحله دوم درباره دیدگاه فلاسفه بحث کرده و موضوع بحث را از دیدگاه فلاسفه بزرگی، مانند ارسطو، ابن سینا و صدرالمتالهین بحث و بررسی کرده است. در مرحله سوم نیز سعادت و شقاوت از منظر آیات شریفه قرآن و روایات مورد توجه قرار گرفته و نتیجه گرفته شده است که دیدگاه فلاسفه و آنچه مستفاد از قرآن کریم است، نه تنها با هم منافاتی ندارند، بلکه مکمل یکدیگرند. بنابراین، مستفاد از همه کلمات این است که حقیقت سعادت قرب الی الله است که محل بروز و ظهور آن در جهان آخرت است و هدف از آفرینش انسان هم رسیدن به آن مقام بلند است و انبیای الهی و ادیان آسمانی نیز به همین منظور نازل شده اند.
معنای سعادت و شقاوت
اگرچه به دست آوردن حقیقت سعادت، که شرح آن خواهد آمد، در گرو شناخت مفهوم لغوی آن نیست، از آن جا که همیشه در هر بخشی با الفاظ و معانی سروکار داریم و معانی هم دارای حدود و تعریفاتی است و بسیاری از اشتباهات هم در اثر عدم تعیین حدود و معانی و یا اشتراک لفظی به وجود می آید، لازم است قبل از بحث از حقیقت و ماهیت سعادت و شقاوت، آن را از لحاظ لفظی و مفهومی مورد بحث قرار دهیم.
← معجم مقائیس اللغة
فلاسفه بزرگ، مانند ارسطو و هم فکرانش از فلاسفه اسلامی گفته اند که خیر دو قسم است خیر مطلق و خیر مضاف. خیر مطلق، هدف همه موجودات است و در حقیقت، حرکت هر موجودی از انسان و غیر انسان به منظور رسیدن به آن است، زیرا هر موجودی شوق فطری و غریزی دارد به این که خود را به خیر مطلق که غایة الغایات است، برساند و قطعا غایت همه غایات، یعنی هدف نهایی هر موجودی وصول به خدای متعال است که هستی و خیر مطلق است.خیر مضاف عبارت است از هر وسیله ای که انسان و یا هر موجودی را به خیر و کمال مطلق می رسانده چه امور معنوی، مانند علم و معرفت و چه امور مادی، مانند مال و مکنت.اما سعادت عبارت است از این که هر فردی با اعمال، حرکت ارادی و افعال اختیاری خود، به همان کمالی که خداوند متعال در فطرت و ذات او قرار داده است برسد؛ یعنی همان کمال نوعی که مخصوص نوع انسان است. بنابراین، باید گفت که فرق بین خیر و سعادت در این است که خیر بالنسبه به افراد مختلف نیست، بلکه یکسان است؛ یعنی تمام افراد، اعم از عالم و جاهل خیر را به یک معنا می دانند و از این که هدف نهایی آنهاست، تفاوتی ندارد، اما سعادت نسبت به افراد متفاوت است، زیرا هر انسانی با روش خاص خود می خواهد به آن برسد و سعادت خود را در چیزی می داند که دیگری سعادت خود را در غیر آن می پندارد. این کلام از ارسطوست که غالب مردم درباره نام خیر اعلا توافق دارند. در افواه و اقوال عوام و خواص (مردم با فرهنگ) معنای بهتر زیستن و توفیق یافتن با مفهوم سعادت مند شدن یک چیز است، ولی درباره آنچه متضمن ماهیت سعادت است، تفاهم ندارند. جواب عوام درباره ماهیت سعادت با پاسخ دانشمندان مشابه نیست. برخی سعادت را امر ظاهری و مشهود می دانند و آن را در لذت، ثروت و یا در شرف جویند. خلاصه این که سعادت برای یک فرد یک چیز و برای فرد دیگر چیز دیگری است، حتی فرد واحد هم در موضوع سعادت گاهی دیدگاه های مختلفی می یابد؛ هنگام بیماری سعادت را در صحت و هنگام فقر آن را در غنا می جوید. 

جمله سازی با سعادت و شقاوت

فرمان سعادت و شقاوت دارد این راز نهفته ای که در سینه اوست
و گفت: مردمان بر دو گونه‌اند یکی نیازمندان به خدای و این درجهٔ بزرگترین است به حکم ظاهر شریعت و یکی آنکه دید افتقارش نباشد از آنکه می‌داند که حق تعالی آنچه قسمت کرد در ازل از خلق و رزق و اجل و حیوة و سعادت و شقاوت جز آن نباشد پس این کس در عین افتقارست به حق و در عین استغنا است از غیر حق.
و مردمان چنان پندارند که نیت برای عمل می باید و حقیقت آن است که عمل برای نیت می باید که مقصود همه گردش دل است و سعادت و شقاوت وی راست و تن اگرچه در میان خواهد بود ولکن تبع است، همچون اشتر اگرچه حج بی وی نیست ولکن حاجی وی نیست. و گردش دل خود یک چیز بیش نیست. آن که روی از دنیا به آخرت آورد، بلکه از دنیا و آخرت به خدای تعالی آورد.
اول مقام عبدیت است و تا از رق ماسوای حق آزاد نشود اختصاص عبدیت «من عبادنا» نیابد و سالک را تا با خود و سعادت و شقاوت خود پیوند میماند او آزاد نیست. بزرگان گفته‌اند: هر آنچ در بند آنی بنده آنی. «والمکاتب عبد ما بقی علیه درهم».
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
ضمیمه یعنی چه؟
ضمیمه یعنی چه؟
دودول یعنی چه؟
دودول یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز