عدالت اجتماعی

عدالت اجتماعی به معنای توزیع عادلانه منابع، فرصت‌ها و حقوق در یک جامعه است. این مفهوم به دنبال ایجاد شرایطی است که در آن همه افراد، بدون توجه به جنسیت، نژاد، مذهب، وضعیت اقتصادی یا اجتماعی، بتوانند به حقوق و فرصت‌های برابر دسترسی داشته باشند.

اصول عدالت اجتماعی:

توزیع عادلانه منابع: این اصطلاح به معنای توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه است. این به این معناست که همه افراد باید به منابع اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و فرهنگی به طور برابر دسترسی داشته باشند.

فرصت‌های برابر: عدالت اجتماعی به دنبال فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همه افراد است. این شامل دسترسی به آموزش، شغل و خدمات اجتماعی می‌شود.

حمایت از اقشار آسیب‌پذیر: این مفهوم به حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه توجه دارد و تلاش می‌کند تا نابرابری‌های موجود را کاهش دهد.

اهمیت عدالت اجتماعی:

تقویت همبستگی اجتماعی: این برابری می‌تواند به تقویت همبستگی و انسجام اجتماعی کمک کند، زیرا وقتی افراد احساس کنند که به طور عادلانه با آن‌ها رفتار می‌شود، تمایل بیشتری به همکاری و مشارکت در جامعه خواهند داشت.

کاهش نابرابری‌ها: این نوع عدالت می‌تواند به کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی کمک کند و به ایجاد یک جامعه پایدارتر و متعادل‌تر منجر شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عدالت اجتماعی از اصطلاحات علوم اجتماعی و علوم سیاسی است و همواره آرزوی انسان بوده است.
عدالت اجتماعی به معنای رعایت تناسب، استحقاق ها و شایستگی‏ ها در ساحت اجتماع است. در این تعریف، هر گروه و صنف و طبقه‏ای باید در جایگاه شایسته خویش جای گیرد و در پی جایگاه دیگران برنیاید. عدالت اجتماعی مبتنی بر احوال و افعال اعضای جامعه است و مرتبت هر کس بنابر استحقاق و استعداد او تعیین می‏شود.
عدالت و اسلام
نگاه دین مبین اسلام به عدالت با مکاتب بشری متفاوت است.
اهمیّت عدالت در اسلام از آن جا سرچشمه می‏گیرد که بنابر آموزه‏های اسلامی، خداوند، عادل است و همه افعال الهی عین دادگری و عدالت‏ اند و ستم و افراط و تفریط بدان‏ها راه ندارد. عدل در تشیع اهمیّتی ویژه دارد؛ چونان که از اصول دین و مذهب به شمار می‏آید. قرآن کریم، برای بعثت پیامبران و نزول کتب آسمانی از دو هدف یاد می‏کند: برقرار ساختن عدالت میان انسان‏ها و تأمین سعادت دنیوی و اخروی آنان و دیگر هدایت انسانها از تاریکی‏های شرک و کفر به سوی نور توحید و بندگی خدا. ا نسان موظّف است بر پایه تعالیم دینی، فعّالیت‏های فردی و اجتماعی خویش را با عدالت همراه سازد و از این گذر به سعادت دست یابد.
عدالت اجتماعی در سیره معصومین (ع)
چون پیامبر اسلام (ص) به مدینه هجرت کرد و حکومت دینی خویش را بنیان نهاد، عدالت اجتماعی از پایه‏های آن بود. در نظام‏نامه‏ای که پیامبر (ص) پدید آورد و به مثابه قانون اساسی مدینة النبی بود، آشکارا می‏توان سلطه قسط و عدل را بر همه اصول و قوانین بازدید. در این نظام نامه، هر کس و هر گروه و جماعتی بر سر جای خویش بود و روابط مسلمانان با دیگر طوایف نیز در آن به گونه‏ای عدالت‏محورانه تشریح گشته بود. امام علی (ع) نخستین امام معصوم (ع) نیز حکومت خویش را با عدالت‏گستری آغاز کرد و از ویژگی‏های مشهور او سخت‏گیری‏اش در دادگری و قسط و عدل بود. عهدنامه مالک اشتر امام علی (ع) که با تفصیل تمام، چگونگی رفتار عادلانه حاکم اسلامی را با صنف‏های گوناگون جامعه بیان می‏کند، گواهی روشن بر این حقیقت است. بنابر معتقدات شیعی، عدالت راستین و جهانگیر آن گاه حاصل می‏آید که دوازدهمین امام معصوم (ع) ظهور کند و حکومت جهانی خویش را بنیان نهد. در روایتی از پیامبر اسلام (ص) آمده است: «دنیا به پایان نمی‏رسد مگر مردی از اهل بیت من ظهور کند.... او زمین را از قسط و عدل سرشار می‏کند؛ همان سان که پیش از او از ستم پر می‏شود.» 

جملاتی از کلمه عدالت اجتماعی

محبیان در سال ۱۳۸۵ حزب نواندیشان ایران اسلامی را تأسیس نمود که به گفته او قصد دارد حزب پیشگام در حوزه تئوری پردازی جناح اصولگرا باشد. حزبی که ضمن دفاع از آزادی و دموکراسی در حوزه اقتصاد گرایشی نیمه سوسیالیستی داشته و شدیداً از عدالت اجتماعی دفاع می‌کند. در بند آرمان‌های اقتصادی واجتماعی این حزب تأکید شده‌است که مالکیت محترم شمرده می‌شود ولی با تقدم منفعت جمع برمنفعت فرد.
شاه در کتاب پاسخ به تاریخ از اینهم فراتر رفته و برداشت خود از اسلام را دقیق و مستند به متون معتبر دانست، و برداشت خمینی و برخی روحانیون دیگر را تفسیری برای اغراض آنها دانست. او نص صریح قرآن و روح و معنویت اسلام را مخالف با کینه و نفرت و انتقام و آدمکشی و غارت و دزدی و مساوی با عدل و انصاف دانست و انقلاب شاه و ملت را که برای تحقق عدالت اجتماعی و مشارکت ملی بنیان نهاده شد، ملهم از اصول اسلام دانست.
برقراری عدالت اجتماعی و تأکید بر حضور اجتماعی دین در عرصه اجتماعی و سیاسی مهمترین ویژگی‌های این الهیات هستند که نظر بسیاری ار محققان را به تحقیق و پژوهش در این خصوص جلب کرده‌است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم