دیوان حافظ

دیوان حافظ

دیوان حافظ مجموعه‌ای از اشعار شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی است. این دیوان شامل غزلیات، قصاید و رباعیات حافظ است و به‌عنوان یکی از آثار برجسته ادبیات فارسی شناخته می‌شود.

ویژگی‌ها و محتوا

غزلیات: دیوان حافظ عمدتاً شامل غزلیات است که به موضوعاتی چون عشق، عرفان، طبیعت، زندگی و فلسفه می‌پردازد. اشعار او به دلیل عمق معنایی و زیبایی زبان فارسی، بسیار محبوب و مورد توجه قرار گرفته است.

سبک و زبان: زبان حافظ به‌دلیل استفاده از استعاره‌ها، تشبیه‌ها و صنایع ادبی، بسیار زیبا و لطیف است. او به‌خوبی می‌تواند احساسات انسانی را با کلمات بیان کند و این ویژگی‌ها باعث شده تا اشعارش در طول قرن‌ها همچنان محبوب باقی بماند.

موضوعات عرفانی و اجتماعی: اشعار حافظ به‌ویژه در زمینه عرفان و عشق الهی، و همچنین نقد اجتماعی و سیاسی، عمیق و تأثیرگذار هستند. او به‌عنوان یک شاعر عارف، به جستجوی حقیقت و معنای زندگی پرداخته و در اشعارش به مسائلی چون عشق الهی، وصال و فراق، و زندگی و مرگ اشاره می‌کند.

تأثیرات فرهنگی: دیوان حافظ نه‌تنها در ادبیات فارسی، بلکه در فرهنگ و هنر ایران تأثیر عمیقی داشته است. اشعار او در بسیاری از مراسم‌ها، جشن‌ها و مناسبت‌های فرهنگی و اجتماعی خوانده می‌شود و به‌عنوان منبع الهام برای شاعران و نویسندگان بعدی مورد استفاده قرار گرفته است.

فال حافظ: یکی از سنت‌های رایج در ایران، فال حافظ است که مردم با استفاده از دیوان حافظ به دنبال پاسخ به سؤالات و مشکلات خود می‌گردند. این عمل به‌عنوان یک روش معنوی و تفریحی در فرهنگ ایرانی شناخته می‌شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آن چه امروز از حافظ در دست است دیوان اوست که مجموعه ای است از اشعار او، شامل غزلیات، قصاید، مثنوی ها، قطعات، و رباعیات.
محمد گلندام اشعار پراکنده او را مدون ساخت. از نسخه های قدیمی موجود دیوان چنین بر می آید که در سال های بعد از وفات حافظ چند کس به جمع آوری غزلیات او پرداخته اند و ظاهرآ تا اوایل سده دهم این کار ادامه داشته است. 
قصاید
قصاید حافظ بسیار معدود است و گرچه در بعضی از نسخه های جدید دیوان چند قصیده به نام او درج شده است، لیکن نسخه های کهن تر معمولا فقط شامل غزلیات اند و فصل یا بخش جداگانه ای را به قصاید اختصاص نداده اند.تنها در یکی از نسخه های قدیمی دیوان، مورخ ۸۱۳، که از منابع کار خانلری بوده، پس از پایان غزلیات دو قصیده آورده شده است، بی آنکه با عنوان قصیده مشخص شوند.در نسخه ای به تاریخ ۸۲۵، نیز سه قصیده مندرج است، ولی در برخی نسخه های جدیدتر، پنج قصیده دیده می شود؛ در مدح شاه شیخ ابوسحاق، شاه شجاع، قوام الدین محمد صاحب عیار، شاه منصور مظفری.بعضی قصاید خواجه از لحاظ ساختار کلی با غزل چندان تفاوتی ندارند و از همین رو در بعضی نسخه های دیوان در شمار غزلیات درج شده اند.در بعضی نسخه ها در این بخش یک قصیده به زبان عربی و یک ترکیب بند نیز دیده می شود که با شیوه سخن حافظ چندان همانند و سازگار نیست و ظاهرآ الحاقی است. حافظ کلاً قصیده سرا نیست و معمولا مطالب و اغراضی را که قصیده سرایان در قصاید طولانی و مطنطن اظهار می دارند، وی در چند بیت و با بیانی لطیف و مؤثر و غالباً صمیمانه و دور از مداهنه در غزلیات خود عرضه می کند.
غزلیات
بخش عمده دیوان حافظ غزلیات اوست که نزدیک به پانصد غزل را شامل می شود.شمار غزلیات در نسخه های مختلف یکسان نیست.در دیوانی که به تصحیح قزوینی و غنی از روی نسخه های نسبتآ کهن به چاپ رسیده، شماره غزل ها ۴۹۵، و در طبع انتقادی خانلری، که بر کهن ترین نسخه های شناخته شده مبتنی است، شمار غزل هایی که اصیل شناخته شده ۴۸۶ است و ۳۸ غزل نیز الحاقی به شمار آمده و در جلد دوم، زیر عنوان ملحقات، جداگانه درج شده است.در میان غزلیات حافظ، غزل های ملمّع نیز دیده می شود. 

دیوان حافظ

جملاتی از کلمه دیوان حافظ

کسروی علاوه بر مبارزه قلمی با حافظ، اقداماتی هم در جهت نابود کردن نسخه‌های دیوان او داشت. از برنامه‌های وی و پیروانش این بود که دیوان حافظ را جمع کنند و بسوزانند.
محمدرضا اصلانی در دههٔ ۴۰ حجم وسیعی از شعر فارسی را چه مدرن‌ها و چه شعر کهن را می‌دانست. او در ۱۹ سالگی نصف دیوان حافظ را حفظ بود. در حالی‌که همان زمان الیوت، آراگون می‌خواند؛ با این وجود، با موضوعات آن‌ها درگیر نبود، او به ساختار و زبان آن‌ها علاقه‌مند بود. از سال ۱۳۴۰ تا ۴۲ اصلانی تلاش کرد شاعرانگی را در روزمرگی کشف کند و این موضوع را در شعرش انعکاس داد.
در جای جای این فیلم فرهنگِ پارسی به چشم می‌خورد. برای نمونه در بخشی از این فیلم فالی از دیوان حافظ گرفته می‌شود و به پارسی نیز خوانده می‌شود.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم