خودارضایی

خودارضایی یا استمناء به عملی گفته می‌شود که در آن فرد با تحریک جنسی خود، به دنبال ارضای جنسی و رسیدن به اوج لذت (ارگاسم) است. این عمل می‌تواند شامل لمس، مالش یا تحریک نواحی جنسی بدن باشد و به‌عنوان یک رفتار طبیعی و رایج شناخته می‌شود که بسیاری از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این عمل می‌تواند به عنوان یک روش برای شناخت بهتر بدن و احساسات جنسی در نظر گرفته شود.

خودارضایی از دیدگاه اسلام

حرام یا مکروه: بسیاری از فقهای اسلامی این رفتار را به‌عنوان عملی حرام یا حداقل مکروه (ناپسند) تلقی می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که این عمل ممکن است به انحرافات جنسی و روحی منجر شود و فرد را از روابط مشروع و سالم دور کند.

استثناها: برخی از فقها ممکن است در شرایط خاص، مانند اضطرار و ترس از ارتکاب به گناه بزرگ‌تر (مانند زنا) خودارضایی را مجاز بدانند. این نظر بیشتر به‌عنوان یک راه‌حل موقت برای جلوگیری از گناهان بزرگ‌تر مطرح می‌شود.

خودارضایی و گناه: از دیدگاه اسلامی، این عمل ممکن است به احساس گناه و عذاب وجدان منجر شود، به‌ویژه اگر فرد به‌طور مکرر به این عمل بپردازد و در نتیجه از مسیر صحیح زندگی دور شود.

توجه به نیازهای جنسی: اسلام به نیازهای جنسی انسان‌ها توجه دارد و تأکید می‌کند که این نیازها باید در چهارچوب ازدواج و روابط مشروع برآورده شوند. استمناء به‌عنوان یک جایگزین برای روابط مشروع ممکن است به‌طور کلی مورد انتقاد قرار گیرد.

فرهنگستان زبان و ادب

{masturbation} [علوم سلامت] کسب لذت جنسی ازطریق دست کاری اندام جنسی خود، معمولاً آلت در مردان و فنج در زنان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از گناهان کبیره ای که بر آن وعده عذاب داده شده، استمناء است و آن بیرون کردن منی خود است از راه غیر طبیعی، مانند مالیدن به دست یا سایر اعضاء خود یا به اعضاء دیگری غیر از همسر.
در کتاب جواهرالکلام درآخر مبحث حدود می نویسد: هر کس به دستش یا عضو دیگرش استمناء کند، باید تعزیر شود. چون کار حرامی بلکه کبیره ای را مرتکب شده است. چنانچه از حضرت صادق (علیه السّلام) از حکم آن می پرسند. آن حضرت می فرماید: «گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء کننده مثل این است که به خودش نکاح کرده و اگر کسی را که چنین کاری می کند، بشناسم، با او همخوراک نخواهم شد.»راوی حدیث می پرسد: از کجای قرآن حکم آن فهمیده می شود؟ فرمود: از آیه «هر کس با غیر از همسر و کنیزش شهوتش را دفع کند، ایشان تجاوز کارانند» راوی پرسید: گناه زنا بزرگ تر است یا استمناء؟ حضرت فرمود: استمناء گناه بزرگی است.(جواهر اللاحکام کتاب الحدود المسالة الثانیه من استمنی بیده او بغیرها من اعضائه غرر لانه فعل محرماً بل کبیرة ففی خبر احمد بن عیسی سئل الصادق (علیه السّلام) عن الخضخضه فقال اثم عظیم قدنهی اله عنه فی کتابه و فاعله کناکح نفسه و لو علمت بمن یفعله ما اکلت معه فقال السائل بین لی یابن رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) من کتاب الله فیه فقال قول الله تعالی و من ابتغی وراء ذلک فاولئکم هم العادون و هو فما وراء ذلک فقال الرجل ای اکبر الزنا او هی فقال (علیه السّلام) هو ذنب عظیم) از امام (علیه السّلام) حکم استمناء را می پرسند، درپاسخ فرمود: «از گناهان بزرگ و بسیار زشت است» (سالته عن الخضخضة فقال هی من الفواحش) و از حکم کسی که با حیوانی جمع شود، یا به وسیله مالیدن، شهوتش را دفع کند، پرسیدند، فرمود: «هر کس شهود خود را به این وسیله و مانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است. یعنی با گناه زنا برابر می باشد.» (و فی الموثق فی الرجل ینکح البهیمة او یدلک فقال (علیه السّلام) کل ما انزل الرجل مائه من هذا و شبهه فهو زنا) 
شخص ملعون
حضرت صادق (علیه السّلام) می فرماید: «سه دسته اند که خداوند با ایشان سخن نمی گوید و به نظر رحمت به ایشان نمی نگرد و پاکشان نفرموده و برایشان عذاب دردناکی است: کسی که موی سفیدش را بکند (تا نمایش دهد که جوان است)، و کسی که به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج کند، و کسی که با او لواط کرده شود.» (ثلثة لا یکلمهم الله تعالی ولا ینظر الیهم ولا یزکیهم و لهم عذاب الیم الناتف شبیه و الناکح نفسه و المنکوح فی دبره) رسول خدا ـ (علیه السّلام) ـ می فرماید: «هر کس، که با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است.» (قال (صلی الله علیه و آله وسلّم) ناکح الکف ملعون) صاحب جواهر می فرماید: مستفاد از ادله، جواز استمناء با زوجه و کنیز است لیکن اولی ترک آن است و در مسالک نیز قریب به همین را ذکر فرموده، لیکن طریق احتیاط ترک آن است.
شیوع استمناء
متاسفانه به واسطه مشکلات بی حد و حساب ازدواج و تجرد جوانان، به قرار مسموع، این مرض خانمانسوز و گناه کبیره شیوع فوق العاده پیدا کرده و دانسته یا ندانسته بسیاری از جوانان عزیز را به انواع و اقسام بیماری ها مبتلا می سازد. صرف نظر از عقوبت های اخروی که دارد، وظیفه ی پدرها و مادرها است که فرزندان خود را بیاگاهانند و مواظب جوانان خود باشند. و همچنین در مرتبه ی دوم، وظیفه ی دبیران و آموزگاران تعلیمات دینی و بهداشت است که جوانان را به عواقب وخیم روحی و جسمی این بلیه با خبر سازند.

جملاتی از کلمه خودارضایی

خودارضایی به صورت بازی با آلت (بدون انزال جنسی) در میانِ کودکانِ کم سن و سال یک پدیدهٔ رایج و متداول است. در اغلبِ موارد تحریک آلت به عنوانِ یک رفتار طبیعی در کودکانِ همهٔ سنین در نظر گرفته می‌شود. کودکان غالباً تحریک کردن آلت را از حدودِ ۱۸ ماهگی آغاز می‌کنند که عموماً بینِ سنینِ ۳ تا ۵ سالگی به اوجِ خود می‌رسد. پس از آن به تدریج از میزانِ آن کاسته می‌شود تا زمانی که بلوغ فرا برسد.

برخی معتقدند که انزال دیررس با سبب عادت کردن فرد به شیوه ویژه وی در خودارضایی مرتبط است. حسی که مرد در خودارضایی دارد، با حسی که از رابطه جنسی واقعی به دست می‌آورد کاملاً متفاوت است. کاراهایی نظیر فشار، زاویه و نحوه نگهداری آلت در خودارضایی با زمانی که فرد در رابطه جنسی قرار دارد که امکان به انزال رسیدنش کم‌تر است، بسیار متفاوت است.
نتایج این مطالعه نیز همسو با پژوهش استرالیایی در سال ۲۰۰۳ بود که نشان داد خودارضایی جهت جلوگیری از سرطان پروستات مفید است. توان آماری همبستگی در این مطالعه با افزایش تعداد انزال‌ها، افزایش یافت.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم