ائتیا

در جمله‌ (ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً) آمدن را بر آن دو واجب كرده و مخيرشان كرده به اينكه به طوع بيايند و يا به كراهت، و اين را مى‌توان به وجهى توجيه كرد، به اينكه منظور از طوع و كره كه خود نوعى قبول كردن و نكردن و ملايمت و سازگارى و عدم آن است، اين باشد كه آسمان و زمين موجود شوند، چه اينكه قبلا استعداد آن را داشته باشند، و چه نداشته باشند. در نتيجه این جمله‌ كنايه مى‌شود از اينكه چاره‌اى جز هستى پذيرفتن ندارند و هست شدن آن دو امرى است كه به هيچ وجه تخلف پذير نيست، چه بخواهند و چه نخواهند چه درخواست داشته باشند و چه نداشته باشند، بايد موجود شوند. آسمان و زمين هم اين فرمان را پذيرفتند و پاسخ گفتند كه ما امر تو را پذيرفتيم، اما نه به كراهت، يعنى نه بدون داشتن استعداد قبلى و قبول ذاتى، بلكه با داشتن آن و بدين جهت گفتند أتينا طائعين يعنى ما، استعداد پذيرفتن هستى را داريم.

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
اتی (۵۵۳ بار)

جملاتی از کلمه ائتیا

ائتیا کرها مقلد گشته را ائتیا طوعا صفا بسرشته را
ائتیا کرها مهار عاقلان ائتیا طوعا بهار بی‌دلان