رذیلت

رذیلت در زبان فارسی به معنای پستی یا بدی است و به ویژگی‌ها، رفتارها یا صفات منفی و ناپسند انسان‌ها اشاره دارد. این واژه برای توصیف ویژگی‌هایی به کار می‌رود که به اخلاق و رفتار ناپسند مربوط می‌شود.

ریشه واژه:

این واژه از ریشه رذل گرفته شده است که به معنای پست، ناپسند و بی‌ارزش است. بنابراین، رذیلت به معنای ویژگی‌ها یا رفتارهای پست و ناپسند است.

کاربرد در اخلاق:

در مباحث اخلاقی، رذیلت به صفاتی اشاره دارد که به‌طور کلی در جامعه ناپسند شناخته می‌شوند، مانند دروغ‌گویی، حسادت، کینه‌توزی، طمع و دیگر رفتارهای منفی. این صفات معمولاً با ویژگی‌های مثبت اخلاقی مانند صداقت، محبت و بخشش در تضاد هستند.

معانی مرتبط:

رذیلت ممکن است به مفاهیمی مانند گناه، فساد و نقص نیز مرتبط باشد. این واژه می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله فلسفه، روانشناسی و جامعه‌شناسی مورد بحث قرار گیرد.

لغت نامه دهخدا

رذیلت. [ رَ ل َ ] ( ع اِمص ) رذیلة. رذیله. ناکسی و فرومایگی. ( غیاث اللغات از صراح اللغة ). آهو. ضد فضیلت. رذیله. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به رذالت و رذیلة و رذیله شود.
رذیلة. [ رَ ل َ ] ( ع اِمص ) رذیلت. ناکسی و حقارت. ضد فضیلة. ( ناظم الاطباء ). ناکسی. ضد فضیلت. ( منتهی الارب ). ناکسی. مقابل فضیلت. ( آنندراج ). ج، رَذائِل. و رجوع به رذیله شود. || ( ص ) زن ناکس و فرومایه. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات از صراح اللغه و منتخب اللغات ).
- اعمال رذیلة؛ کارهای زشت و ناشایسته. ( ناظم الاطباء ).

فرهنگ معین

(رَ لَ ) [ ع. رذیلة ] (اِمص. ) فرومایگی، پستی.

فرهنگ عمید

فرومایگی، ناکسی، پستی.

فرهنگ فارسی

فرومایگی، پستی، نابکار، رذال
( اسم ) ناکسی فرومایگی مقابل فضیلت جمع رذائل ( رذایل ).

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رذیلت در علم اخلاق بر هر صفت ناپسند همچون تکبر اطلاق می شود.از عنوان یاد شده در بابهایی نظیر صلات، حج و امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته اند.
در علم اخلاق، رذیلت بر هر صفت زشت و ناپسند، همچون تکبر، عجب، حسد، بخل، حرص و غیر آنها از صفات حیوانی اطلاق می شود.مقابل آن، فضیلت است که بر صفات پسندیده و انسانی نظیر صداقت، تواضع و قناعت اطلاق می گردد.
رذیلت درآیات و روایات
در بسیاری از آیات و روایات به تحصیل فضایل و تزکیه و تهذیب نفس از رذایل اخلاقی سفارش و تأکید شده است.چنان که در جوامع حدیثی، بویژه وسائل الشیعة، بابهایی چند بدین منظور اختصاص یافته است. 

جملاتی از کلمه رذیلت

و اما معالجات کلی در طب به استعمال چهار صنف بود: غذا و دوا و سم و کی یا قطع. و در امراض نفسانی هم بر این سیاقت اعتبار باید کرد، بر این طریق که اول قبح رذیلتی که دفع و ازالت آن مطلوب بود، بر وجهی که شک را دران مجال مداخلت نباشد معلوم کنند، و بر فساد و اختلالی که از طریان آن منتظر و متوقع بود، چه در امور دینی و چه در امور دنیاوی، واقف شوند و آن را در تخیل مستحکم کنند.

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم