کمانچه لری، نوعی ساز سنتی و محلی است که در موسیقی لری و مناطق لرنشین ایران مورد استفاده قرار میگیرد. این ساز مشابه کمانچه های دیگر است، اما ویژگیها و سبکهای خاص خود را دارد.
ویژگیها و مشخصات این ساز سنتی:
ساختار: کمانچه لری معمولاً از چوب ساخته میشود و دارای بدنهای گلابی شکل است. این ساز معمولاً سه یا چهار رشته سیم دارد که با آرشه نواخته میشود.
صدای خاص: صدای این ساز بسیار دلنشین و عاطفی است و بهخوبی احساسات و فرهنگ مردم لر را منتقل میکند.
کاربرد: این ساز در مراسمهای مختلف مانند عروسیها، جشنها و گردهماییهای محلی نواخته میشود و نقش مهمی در حفظ و انتقال موسیقی و فرهنگ لری دارد.
نوازندگی: نوازندگان کمانچه لری معمولاً تکنیکهای خاصی را برای نواختن این ساز به کار میبرند که شامل استفاده از آرشه و انگشتگذاری متفاوت است.
امامیار فکرت اوغلی حسناف، مشهور به امامیار حسناف، در خانوادهای از نوازندگان در شهر مردکان در باکو به دنیا آمد. عشق پدرش فیکرات حسناف به موسیقی، خواهرش قمری، برادرش روفت و امامیار حسناف را به موسیقی کشاند. او از هفت سالگی نوازندگی کمانچه را آغاز کرد و در کودکی به عنوان سولیست ارکستر ملی آذربایجان به روی صحنه رفت.
رایت همچنین یک نوازنده مشتاق کمانچه بود و اغلب در مهمانیها، مهمانان را به رقص محلی آمریکایی تشویق میکرد.
گوشهٔ بیات راجع با کمانچهٔ اصغر بهاری آغاز میشود. این اثر آخرین نوازندگی بهاری به معنای واقعی و حرفهای بودهاست! وی با اینکه بعدها چند بار دیگر با گروه اساتید همکاری کرد، ولی به علت کهولت سن، هرگز نتوانست مهارت واقعی خود را در کمانچه نوازی همانند گذشته، عرضه کند. ناظری بیات راجع را با بیت
آرتم مارگاری مجینیان (ارمنی: Արտեմ Մարգարի Մեջինյան؛ زادهٔ ۲۹ نوامبر ۱۹۱۳ - درگذشته ۸ نوامبر ۱۹۹۸) نوازنده کمانچه اهل ارمنستان بود.