چشم به راه
فرهنگ عمید
دانشنامه عمومی
تصنیف های این کار از دیدگاه تلفیق شعر و موسیقی با کارهای انجام شده در گذشته متفاوت است. در این مجموعه برای اولین بار، همراه با سازهای ملی دو ترانه بر روی شعر نو ( چشم به راه و سفر ) به گونه ای ساخته شده اند که مصرع ها و ادای کلام دارای سیر طبیعی خود است. هر دو تصنیف از دیدگاه فرم به شکل کامل بدون استفاده از حالت های آوازی و نیمه آوازی در تصنیف و با بهره گیری از تحریرهای منطقی خاص موسیقی ردیف ایران ساخته شده اند. مقدمهٔ هر تصنیف بسته به موضوع شعر از روندی تصویری و تنظیمی برخوردار است. با توجه به فضای کار و ارکستر در این اثر بیشترین نقش را سه تار بر عهده دارد.
• آواز: شهرام ناظری
• سنتور: رضا شفیعیان
• تار، سه تار: عطا جنگوک
• تار: منصور سینکی
• عود، تارباس: حسین بهروزی نیا
• کمانچه: هادی منتظری
• نی: بهزاد فروهری
• تنبک: محمود فرهمند
• دف: اردشیر فهیمی
• تمامی ترانه ها و ضربی ها ساختهٔ عطا جنگوک است.
• اشعار: حافظ، ابوسعید ابوالخیر، نیما یوشیج، شفیعی کدکنی، سایه
ویکی واژه
جمله سازی با چشم به راه
همه اعیان جهان چشم به راهش دارند هر عزیزی ز پی ملتمسی میآید
از نهانخانه عصمت به تماشا بخرام آهوان چشم به راهند به صحرا بخرام
کعبه هر چند که در مد نظر افتاده است هر که را می نگری چشم به راهی دارد
هر که به غیر از تو سپاه تو اند گوش به در چشم به راه تو اند
بر سر کوچة مردی گذری کن کانجا کیمیا چشم به راه نظر مردانست