علامت‌گذار

علامت‌گذار در مهندسی نقشه‌برداری به شخص یا دستگاهی گفته می‌شود که نقاط مرجع، مختصات یا نشانه‌های زمین را بر اساس نقشه یا طرح مشخص می‌کند. این کار به منظور تعیین موقعیت دقیق عناصر فیزیکی در پروژه‌های عمرانی، راه‌سازی، و ساختمانی انجام می‌شود. وظیفه اصلی او ایجاد هماهنگی بین نقشه و محیط واقعی است تا هر نقطه بر اساس مختصات درست در زمین قرار گیرد.

در پروژه‌های مهندسی، علامت‌گذار نقش حیاتی در مراحل اجرایی دارد. او مختصات نقاط کلیدی مثل گوشه‌های ساختمان، مسیر جاده، یا موقعیت ستون‌ها را روی زمین پیاده می‌کند. این فرآیند با ابزارهای دقیق نقشه‌برداری انجام می‌شود تا خطاهای اجرایی به حداقل برسد. بدون علامت‌گذاری دقیق، پروژه‌ها با خطر عدم تطابق نقشه و واقعیت مواجه می‌شوند.

علامت‌گذار به دقت و صحت اجرا کمک می‌کند و تضمین می‌کند که عناصر پروژه بر اساس طرح مهندسی در مکان درست قرار گیرند. نقش او به ویژه در پروژه‌های بزرگ و حساس که خطای جابجایی می‌تواند هزینه‌های سنگین ایجاد کند، بسیار مهم است.

فرهنگستان زبان و ادب

{marksetter} [مهندسی نقشه برداری] شخصی که وظیفۀ او نصب علامت های نقشه برداری است

ویکی واژه

شخصی که وظیفۀ او نصب علامت‌های نقشه‌برداری است.

جمله سازی با علامت‌گذار

طی سال‌های گذشته با بهره‌برداری از سه حلقه چاه جدید در منطقه مرزی (الرتقه) جمع چاه‌های در دست بهره‌برداری در این منطقه را به ۱۱ حلقه رساند. چاه‌های منطقه (الرتقه) مورد ادعای دولت عراق است و به موجب علامت‌گذاری جدید مرزی در طرف کویت واقع شده‌است.
هر توپ مسابقه‌ای که برای استفاده در فینال در نظر گرفته شده‌است با مکانی که قرار است بازی نهایی در آن انجام شود علامت‌گذاری می‌شود. به‌عنوان مثال فینال لیگ قهرمانان اروپا ۰۵–۲۰۰۴ در استانبول ترکیه برگزار شد و به این ترتیب توپ‌های فینال ستاره‌های آبی–نقره‌ای با طرح استانبول علامت‌گذاری شد.
این برنامه به کاربران توان طراحی ساختمان و سازه و مولفه‌های آن به صورت سه بعدی، یادداشت و علامت‌گذاری با عناصر دوبعدی و دسترسی اطلاعات ساختمانی از پایگاه داده‌های مدل ساختمان برتر را می‌دهد.
در ابتدا لیسپ به عنوان علامت‌گذاری و نمادسازی ریاضیات و برای برنامه‌نویسی رایانه ابداع شد. زبان لیسپ به سرعت مورد توجه برنامه نویسان از جمله برای تحقیقات علمی هوش مصنوعی قرار گرفت. لیسپ یکی از ابتدایی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌باشد و در علوم رایانه بر بسیاری از تفکرات و ایده‌ها پیشگام بود. لیسپ شامل ساختمان دادهٔ درخت، مدیریت نگهداری اتوماتیک، برنامه‌نویسی پویا، برنامه‌نویسی شیء گرا و کامپایلر مستقل می‌باشد.