سوءظن

تعریف:

بدگمانی: سوءظن به معنای داشتن گمان‌های بد و ناپسند نسبت به دیگران است. این حالت به فرد اجازه می‌دهد تا به طور مداوم به رفتار و نیت‌های دیگران با عینک بدبینی نگاه کند.

خطرات اخلاقی: این صفت رذیله نه تنها بر خود فرد تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه می‌تواند روابط اجتماعی او را نیز تحت تأثیر قرار دهد و موجب ایجاد تنش و بی‌اعتمادی شود.

آثار:

تأثیر بر زندگی: بدگمانی می‌تواند زندگی فرد را تلخ و غیرقابل تحمل کند. فردی که دچار این حالت است، به راحتی نمی‌تواند به دیگران اعتماد کند و همواره در حال نگرانی و تردید است.

ترس و ضعف نفس: این صفت معمولاً ناشی از ترس و ضعف نفس است. افرادی که دچار سوءظن هستند، به راحتی به افکار منفی و فاسد خود اعتقاد پیدا می‌کنند و پیروی از آنها را آغاز می‌کنند.

مبانی دینی:

نهی از سوءظن: در قرآن کریم، به مؤمنان دستور داده شده است که از بسیاری از ظنون بپرهیزند: «یا ایّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجتَنِبُوا کَثیرا مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعضَ الظَّنِّ إثْمٌ» (سوره حجرات، آیه 12). این آیه تأکید می‌کند که برخی از گمان‌ها گناه هستند و باید از آنها اجتناب کرد.

روایات: در روایات اسلامی، به شدت از سوءظن نهی شده و به مؤمنان توصیه شده است که باید نسبت به برادران دینی خود حسن ظن داشته باشند و به بهترین وجه ممکن به سخنان و اعمال آنها نگاه کنند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سوء ظنّ خطور گمان بد نسبت به خداوند و یا مؤمن است که در روایات از آن نهی شده است. بدبینی و منفی نگری و سوء ظن یکی از رذایل اخلاقی و صفات روانی بد می باشد و با اثر بدی که روی خود شخص و اطرافیانش می گذارد، نه تنها از نظر اسلام، گناه محسوب می شود؛ بلکه زندگی را در کام انسان تلخ و غیر قابل تحمل می کند.
این صفت رذیله نتیجه ترس و ضعف نفس است، زیرا که هر ترسوی ضعیف النفسی، هر فکر فاسدی که به خاطرش می گذرد و به قوه واهمه او در می آید اعتقاد می کند و پی آن می رود. و این صفت خبیثه از مهلکات عظیمه است. خداوند عالم می فرماید: «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیرا مِنَ الظَّنِّ انَّ بَعْضَ الظَّنِّ اثْمٌ؛ یعنی: ای گروه مؤمنین، اجتناب کنید از بسیاری از گمان به درستی که بعضی از گمان ها گناه است.» و در جای دیگر می فرماید: «وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السُّوْءِ وَ کُنْتُمْ قَوْما بُورا؛ یعنی: گمان بد بردید، و شما قومی بودید به هلاکت رسیده». و حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) می فرماید: «باید امر برادر مؤمن خود را به بهترین محامل حمل کنی. و باید به سخنی که از برادر تو سرزند گمان بد نبری مادامی که محمل خوبی از برای آن بیابی». و مروی است که: «خداوند متعال حرام کرده است از هر مسلمی خون او را و عرض او را و ظن بد به او بردن را». و همین مذمت از برای ظن بد کافی است که آن را قرین کشتن مسلم و دست اندازی به حریم و عرض او نموده. و شکی نیست که هر کس در باطن، بد به دیگری برد و او را به شر و فساد نسبت دهد در ظاهر به نظر حقارت او را می بیند، و اکرام او را آن گونه که سزاوار است بجا نمی آورد. و در حقوق او کوتاهی می کند. بلکه مضایقه از غیبت، و اظهار آنچه گمان به او برده نمی کند. و همه این امور منشا هلاکت او می شود.
کاربرد سوء ظنّ در فقه
از آن به مناسبت در باب جهاد و شهادات سخن گفته اند.
مفهوم شناسی
ظن، اسم است برای آنچه که از نشانه و اماره ای حاصل می شود؛ هر وقت آن نشانه قوی باشد، ظن به علم منتهی می شود و هر وقت نشانه به صورت جدی ضعیف شود، از توهم تجاوز نمی کند. می توان گفت: ظن یک معنا و اصل بیشتر ندارد و آن اعتقاد ضعیف پیدا کردن بدون استناد به دلیل قاطع است؛ چه این اعتقاد حق باشد و چه باطل. ترکیب ظن با کلمة سوء، به معنای گمان زشت و ناپسند است؛ بدگمانی یکی از زشت ترین رذایل اخلاقی است.
[ویکی اهل البیت] یکی از صفات رذیله و ناپسندی که در انسان ها وجود دارد سوء ظن است. سوءظن یعنی این که انسان نسبت به دیگران گونه ای بدگمانی و بدبینی داشته باشد و به تعبیری به همه چیز با عینک بدبینی بنگرد بطوری که گفتار و کردار دیگران را در اکثر موارد حمل بر جهت منفی کند مثلا اگر کسی به او ابراز محبت کند او با خود می گوید حتما این شخص در صدد سودجویی و سوءاستفاده از من است و یا اگر کسی در نماز حال خشوع و خضوع داشته باشد به جای این که آن را دلیل مقام معنوی او قلمداد کند آن حال معنوی او را بر ریاکاری او حمل می کند و بدگمانی ها و بدبینی هایی از این قبیل.
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: «یا ایّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجتَنِبُوا کَثیرا مِن الظَّنِّ إنَّ بَعضَ الظَّنِّ إثْمٌ و َلاتَجَسَّسُوا وَ لایَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ و َاتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ تَوّابٌ رَحِیم»؛ ای کسانی که ایمان دارید، از بسیاری گمانها بپرهیزید که بعضی گمانها گناه است و نیز هرگز (از حال درونی هم) تجسس نکنید و غیبت یکدیگر نکنید آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد البته از خوردن آن نفرت و کراهت دارید ( پس بدانید که صورت واقعیه غیبت مؤمن چنین است) و از خدا پروا داشته باشید که خدا توبه پذیر و مهربان است. (سوره حجرات، 12)
نکته: قرآن کریم با این که تنها بعضی از ظنون را گناه می داند ولی می فرماید: اجتَنِبُوا کَثیرا مِنَ الظَّنِّ از بسیاری از ظنون اجتناب کنید مبادا گرفتار سوءظنّ حرام شوید.
و نیز فرموده است: «وَذَلِکُمْ ظَنُّکُمُ الَّذِی ظَنَنتُم بِرَبِّکُمْ أَرْدَاکُمْ»؛ این گمان شما که به خدای خود بردید شما را هلاک کرد. (سوره فصلت، 23)
و همچنین در جای دیگر فرموده است: «وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوء وَ کُنْتُمْ قَوْما بُورا»؛ و گمان بد بردید و گروهی هلاک زده شدید. (سوره فتح، 12)
آنچه از روایات برمی آید این است که سوءظن دارای دو مرتبه است:
انسان باید در طول زندگی به خداوند و رحمت او خوش بین و امیدوار باشد و به یقین بداند خداوند متعال از پدر و مادر نسبت به او مهربانتر است و با او به خوبی و احسن وجه مدارا خواهد نمود در روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام این مطلب مفصلا بیان شده است که به ذکر چند روایت اکتفا می کنیم.

جملاتی از کلمه سوءظن

روش معمول سرقت ادبی کشف یک کپی یکسان یا بسیار شبیه به متن است که در برخی شرایط کیفیت بیش از حد بالاست که سوءظن سرقت ادبی را بالا می‌برد.
کارگردانی به نام جلال سلیمی به دلیل سوءظن به همسرش، مریم طالبی قصد دارد با داشتن ۲ بچه از او جدا شود. برادر و خواهر این کارگردان نیز در زندگی خود درگیر مسائلی هستند که زمینه‌ساز طلاق می‌شود در همین زمان، پیشنهاد ساخت مجموعه ای دربارهٔ طلاق به این کارگردان داده می‌شود.
برو مردِ عزیز این سوءظن چیست جنونست اینکه داری سوءظن نیست
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به لسی به خانه بر می‌گردد، سوءظن، ماری ملکه اسکاتلند و دختر دانا اشاره کرد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم