دریچه هوا، که به طور فنی به عنوان سوپاپ هوا یا سرویس ورودی شناخته میشود، یکی از اجزای حیاتی در موتورهای احتراق داخلی است. این دریچه که در سرسیلندر موتور تعبیه شده است، وظیفه هدایت جریان هوای تازه و لازم برای فرایند احتراق را از منیفولد هوا (چندراهۀ هوا) به داخل محفظه احتراق سیلندرها بر عهده دارد. باز و بسته شدن دقیق و زمانبندی شده این دریچه، که توسط سیستم زمانبندی موتور (مانند میلبادامک) کنترل میشود، تضمینکننده ورود حجم هوای مناسب به سیلندر در زمان صحیح، و در نتیجه، احتراق بهینه و تولید قدرت موتور است.
عملکرد صحیح دریچه هوا نقشی اساسی در کارایی کلی موتور ایفا میکند. این دریچه نه تنها مقدار هوای ورودی را تنظیم میکند، بلکه با طراحی خاص خود، جریان هوا را به شکلی مطلوب به داخل سیلندر هدایت کرده و باعث اختلاط بهتر هوا با سوخت میشود. این اختلاط بهینه، فرایند احتراق را کاملتر کرده و منجر به افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگیهای خروجی میگردد. هرگونه نقص در عملکرد این دریچه، مانند نشتی یا گرفتگی، میتواند به طور جدی بر قدرت، نرمی کارکرد و طول عمر موتور تأثیر منفی بگذارد.
در موتورهای مدرن، طراحی دریچههای هوا بهینهسازی شده است تا حداکثر جریان هوا را با کمترین مقاومت فراهم کنند. موادی که در ساخت این دریچهها به کار میروند، باید در برابر حرارت بالا و فشارهای شدید مقاوم باشند. همچنین، سیستمهای کنترلی پیشرفته، زمانبندی و میزان باز شدن دریچهها را بر اساس شرایط کاری موتور (مانند دور موتور، بار و دمای هوا) تنظیم میکنند تا عملکردی همواره بهینه و پاسخگو را تضمین نمایند. در مجموع، دریچه هوا، علیرغم ابعاد کوچک، یکی از ارکان کلیدی در انتقال انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی در موتور است.