دانشنامه اسلامی
وى ابتدا به تعریف علم کلام مى پردازد و پس از آن دربارۀ عقل و حسن و قبح عقلى سخن مى گوید. برشمردن صفات خداوند و تنزیه خداى سبحان از هر گونه شبیه و همانند، سخن دربارۀ عرش و کرسى، نفى حلول، معناى لوح، رؤیت خداوند، تفاوت صفات ذات و صفات فعل و...موضوعاتى است که در کتاب توحید بدان ها پرداخته شده است.
در کتاب عدل به بیان حکم افعال عباد و افعال خداوند پرداخته شده و از اراده، معناى رضاى خداوند و ولایت و غیره سخن به میان آمده و معانى کلمات همانندى چون ضلال و إضلال، اختبار و ابتلاء، طبع و ختم، غشاوة و وقر و حجاب بیان گردیده و قضا و قدر معنا گشته است. همچنین در این کتاب به معرفى قدریّه مجبره پرداخته شده و از روح و معناى آن و نیز لطف و احکام آن سخن به میان آمده است.
در کتاب نبوت، وجوب شناخت رسول خدا یادآورى گشته و معناى نبى و رسول بیان گردیده و از ملائکه سخن به میان آمده و حقیقت معجزه تشریح گردیده است. پس از آن به نبوت خاصّه(نبوت پیامبر گرامى اسلام(ص)) پرداخته شده و از قرآن کریم و محکم و متشابه در آن سخن به میان آمده است.
در این کتاب همچنین به موضوع نسخ و بداء از دیدگاه زیدیه پرداخته شده و دیدگاه سایر فرق نیز بیان گردیده است.
در کتاب امامت نسبت به وجوب همکارى مسلمانان با فردى که حائز شرائط امامت است، تذکر داده شده و شروط امامت از نظر زیدیه بیان گردیده است. در این کتاب همچنین دیدگاه هاى مختلف دربارۀ خلیفۀ اول تا سوم که بر حضرت علی علیه السلام در امر امامت و خلافت پیشى گرفتند، مطرح گشته و دربارۀ امامت امام حسن مجتبى(ع) و امام حسین(ع) سخن گفته شده است. در این کتاب بابى با عنوان امر به معروف و نهى از منکر گشوده شده که در آن به بیان کیفیت امر به معروف و نهى از منکر پرداخته شده است. همچنین بابى به موضوع هجرت، که جزء اصول اعتقادى زیدیه مى باشد، اختصاص یافته است.