دانشنامه اسلامی
کتاب، مشتمل بر یک دوره اصول بوده که از مباحث علم شروع شده و تا بحث تعارض دلیلین خاتمه می یابد.
مؤلّف، ابتدا، به مباحث مقدماتی می پردازد و نظریّات شخصی خود را ابراز می دارد که اینک به بیان برخی از آنها می پردازیم:
1. تعریف علم اصول: علم به قواعد ممهّده برای کشف حال احکام واقعیّه است. مؤلّف، با افزودن قید«الکلیّة»، اصالة الاباحة در شبهات موضوعیه و قاعده طهارت و امثال آن را خارج نموده است.
2. وضع و اقسام آن: آیت الله حائری، وضع خاص و موضوع له عام را قابل تصوّر می دانست و افاضل حوزه علمیه به این نظریه استاد اعتراض کردند که واضع، عقلاً نمی تواند با در نظر گرفتن معنای خاص، معنای کلی را از طریق آن لحاظ کرده و سپس لفظ را برای آن وضع کند، چرا که معنای خاص، مرآت معنای کلی و عامّ نمی شود.