دانشنامه اسلامی
این کتاب دارای دو جزء است، جزء اول شامل مباحث الفاظ، اوامر، نواهی، تعارض، مطلق و مقید می باشد.جزء دوم در هفت باب است شامل اجماع، اخبار، ادله عقلیه، اجتهاد و تقلید، تعارض و تعادل و تراجیح، استصحاب و مبادی لغوی است.روش کتاب، طبق روش کتاب های اصولی مماثل می باشد که از مبحث الفاظ شروع شده و با مباحث اصول عملیه خاتمه می یابد.==گزارش محتوا=====جزء اول=== نویسنده در مبحث الفاظ، تعریف حقیقت و مجاز و علائم حقیقت و ممیزات آن و تبادر و صحت سلب و عدم آن از علائم حقیقت را بیان کرده است. همچنین اطراد و عدم اطراد را از ممیزات و مشخصات بین حقیقت و مجاز دانسته است.====اوامر====در ادامه به بحث اوامر پرداخته و دلالت آن را بر مره و تکرار، همچنین فور و تراخی و دلالت امر بر اجزاء را بررسی نموده است. وی خاطر نشان کرده است که علمای علم اصول در دلالت امر بر اجزاء اختلاف نموده و اکثر اصولیون دلالت بر اجزا را قبول کرده و افرادی چون ابوهاشم و عبدالجبار با این دلالت مخالفت نموده اند. وی درباره دلالت نهی از عبادت یا معامله بر فسادی که از آن نهی شده است، می گوید که در این دلالت اختلاف شده است.درباره اجتماع امر و نهی، چنانچه در ابتدای بحث اشاره می کند، در پنج مقام سخن گفته که مقام اول در تحریر محل نزاع است، مقام دوم در بیان ثمره ی این بحث، مقام سوم در بیان اصل در مساله، چهارم در متعلق احکام است که آیا طبایع هستند یا افراد و مقام پنجم را به استدلال در این مورد اختصاص داده است. ====بحث مفاهیم====مبحث بعدی، بحث مفاهیم است که به مفهوم شرط، وصف، غایت اشاره دارد.در بحث نواهی، به قاعده ماده نهی و صیغه آن، قاعده مطلوب در نهی که آیا کف و خودداری است یا ترک، دلالت نهی بر تکرار و دوام، و بحث اجتماع امر و نهی و اقتضاء نهی بر فساد اشاره می کند. ====مبحث عام و خاص====در مبحث عام و خاص به تعریف لغوی عام و خاص اشاره نموده و بیان می دارد که عموم همان شمول است چه در لفظ و چه در غیرلفظ باشد و در اصطلاح عبارت از لفظی است که مستغرق جمیع آنچه که به حسب معنای حقیقی اش، صلاحیت آن را داشته باشد. در ادامه، بحث عام و خاص را با ۵ مساله پی می گیرد.سپس به بحث مطلق و مقید رسیده و آن را به دو قسم، تقسیم می کند، مطلق منواطی و مطلق مشکک، اولی آن است که صدق عنوانش بر همه افرادش مساوی باشد و صدق کند و دومی به صورت مشکک است. همچنین از مجمل و مبین سخن به میان آورده و به تعریف لغوی و اصطلاحی آن اشاره می کند.
[ویکی فقه] القواعد الشریفه (کتاب). «القواعد الشریفیة» اثر محمد شفیع بن علی اکبر جاپلقی (متوفی ۱۲۸۰ ق) به زبان عربی پیرامون مباحث اصول فقه نوشته است. نام دیگر این کتاب «الاصول الکربلائیة» می باشد.
این کتاب دارای دو جزء است، جزء اول شامل مباحث الفاظ، اوامر، نواهی، تعارض، مطلق و مقید می باشد.جزء دوم در هفت باب است شامل اجماع، اخبار، ادله عقلیه، اجتهاد و تقلید، تعارض و تعادل و تراجیح، استصحاب و مبادی لغوی است.روش کتاب، طبق روش کتاب های اصولی مماثل می باشد که از مبحث الفاظ شروع شده و با مباحث اصول عملیه خاتمه می یابد.==گزارش محتوا=====جزء اول=== نویسنده در مبحث الفاظ، تعریف حقیقت و مجاز و علائم حقیقت و ممیزات آن و تبادر و صحت سلب و عدم آن از علائم حقیقت را بیان کرده است. همچنین اطراد و عدم اطراد را از ممیزات و مشخصات بین حقیقت و مجاز دانسته است.====اوامر====در ادامه به بحث اوامر پرداخته و دلالت آن را بر مره و تکرار، همچنین فور و تراخی و دلالت امر بر اجزاء را بررسی نموده است. وی خاطر نشان کرده است که علمای علم اصول در دلالت امر بر اجزاء اختلاف نموده و اکثر اصولیون دلالت بر اجزا را قبول کرده و افرادی چون ابوهاشم و عبدالجبار با این دلالت مخالفت نموده اند. وی درباره دلالت نهی از عبادت یا معامله بر فسادی که از آن نهی شده است، می گوید که در این دلالت اختلاف شده است.درباره اجتماع امر و نهی، چنانچه در ابتدای بحث اشاره می کند، در پنج مقام سخن گفته که مقام اول در تحریر محل نزاع است، مقام دوم در بیان ثمره ی این بحث، مقام سوم در بیان اصل در مساله، چهارم در متعلق احکام است که آیا طبایع هستند یا افراد و مقام پنجم را به استدلال در این مورد اختصاص داده است. ====بحث مفاهیم====مبحث بعدی، بحث مفاهیم است که به مفهوم شرط، وصف، غایت اشاره دارد.در بحث نواهی، به قاعده ماده نهی و صیغه آن، قاعده مطلوب در نهی که آیا کف و خودداری است یا ترک، دلالت نهی بر تکرار و دوام، و بحث اجتماع امر و نهی و اقتضاء نهی بر فساد اشاره می کند. ====مبحث عام و خاص====در مبحث عام و خاص به تعریف لغوی عام و خاص اشاره نموده و بیان می دارد که عموم همان شمول است چه در لفظ و چه در غیرلفظ باشد و در اصطلاح عبارت از لفظی است که مستغرق جمیع آنچه که به حسب معنای حقیقی اش، صلاحیت آن را داشته باشد. در ادامه، بحث عام و خاص را با ۵ مساله پی می گیرد.سپس به بحث مطلق و مقید رسیده و آن را به دو قسم، تقسیم می کند، مطلق منواطی و مطلق مشکک، اولی آن است که صدق عنوانش بر همه افرادش مساوی باشد و صدق کند و دومی به صورت مشکک است. همچنین از مجمل و مبین سخن به میان آورده و به تعریف لغوی و اصطلاحی آن اشاره می کند.
← جزء دوم
کتاب به چاپ سنگی قدیمی منتشر شده و فاقد فهرست و پاورقی است.