الالوسی و التشیع

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الآلوسی و التشیع. الآلوسی و التشیع، به زبان عربی، تألیف سید امیر محمد قزوینی، فرزند علامه سید محمد مهدی کاظمی قزوینی، در ردّ و پاسخ به کتاب«المنحة الآلهیة»، تألیف سید محمود شکری آلوسی است. آلوسی، در این کتاب، شیعه را فرقه ای ساختگی معرفی کرده که عقاید آنان برگرفته از معارف اهل بیت(ع) نمی باشد.
نویسنده، در مقدمه، شیعه را معرفی و مصداق صحیح آن را، شیعه امامیه اثنا عشریه، معرفی می نماید و اعتقادات شیعه را در اصول و فروع دین، بیان می کند، سپس عبارات آلوسی را در ضمن 14 فصل مطرح کرده و با تعابیری مانند: «اما قوله»، «فیقال فیه»، سخنی از وی را نقل و به نقد و ردّ آن می پردازد.
در قرن دوازدهم هجری قمری، در تداوم جریان یورش های هدف مند دشمنان اسلام که با انگیزه تخریب چهره تشیع صورت می گرفت، کتابی به نام«الصواعق الموبقة»، به زبان عربی و به قلم نویسنده ای موسوم به «نصر الله کابلی» نگاشته شد؛ گر چه این نوشتار، خود، جایگاهی ماندگار در عرصه چالش های فرهنگی - مذهبی به دست نیاورد، ولی با پیدایش«مولوی عبدالعزیز دهلوی فاروقی»، متوفای 1239ق و تألیف کتاب«تحفه اثنی عشریه»، شبهات و مغالطات کتاب صواعق، در کالبدی جدید نمایان گردید.
اختلافات شیعه و سنی که تا آن زمان به اموری، همچون امامت و جانشینی پیامبر(ص) محدود بود، به شکافی عمیق در همه زمینه های دینی، از مباحث نظری الهیات گرفته تا دستورات عملی ابواب فقهی بدل گشت.
«تحفه اثنا عشریه» که درون مایه خود را وام دار«الصواعق الموبقة» بود و در حقیقت تقریری نو و ترجمه ای به زبان فارسی از کتاب مزبور به شمار می رفت، در دوازده باب، عقاید و معارف شیعی را در زمینه های مختلف مورد نقد غیر علمی قرار داد و باعث جریحه دار شدن احساسات شیعیان گشت.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم