دانشنامه آزاد فارسی
آل احمد، جلال
آل احمد، جلال
آل احمد، جلال
نویسندۀ صاحب سبک، روزنامه نگار و منتقد اجتماعی. در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. پس از پایان تحصیل در دانشکدۀ ادبیات (۱۳۲۶ش) به تدریس پرداخت. از ۱۳۲۳ش به حزب تودۀ ایران پیوست و در انتشار برخی نشریات سیاسی، مانند مردم، شاهد و نبرد زندگی همکاری کرد، اما پس از انشعاب از آن حزب، همراه با خلیل ملکی و سرخوردگی از جنبش سیاسی، آثاری با مضمون بازگشت به سنت های بومی ـ مذهبی نوشت که تأییدها و انکارهای فراوانی را درپی داشت. آل احمد در داستان هایش، که غالباً خودزندگی نامه هم هست، با جسارت و صراحتی آشکار و انتقادی، به حدیث نفسِ آدمیِ بیگانه از جمع می پردازد که درگیر جدالی درونی میان باور و تردید است. نثر او، که در ادبیات قدیم فارسی، محاورات عامیانه و تعمق در نثر نویسندگانی چون کامو و سلین ریشه دارد، از او نویسنده ای صاحب سبک ساخته است. پیش گامی ِ او برای مشارکت در جریان های اجتماعی، مانند نقشی که در بنیادگذاریِ کانون نویسندگان ایران به عهده گرفت، او را به عنوان سخنگوی روشنفکران متعهد دهۀ ۱۳۴۰ش مطرح کرد. از او چند مجموعۀ مقاله و تک نگاریِ قوم نگارانه نیز منتشر شده است. آثاری نیز از کامو، داستایفسکی، آندره ژید و دیگران به فارسی ترجمه کرده است. از آثارش: غربزدگی (۱۳۴۱ش)؛ در خدمت و خیانت روشنفکران (۱۳۵۶ش)؛ دید و بازدید (۱۳۲۴ش)؛از رنجی که می بریم (۱۳۲۶ش)؛ سه تار (۱۳۲۷ش)؛ زنِ زیادی (۱۳۳۱ش)؛ پنج داستان (۱۳۵۰ش)؛ نون والقلم (۱۳۴۰ش)؛ مدیر مدرسه (۱۳۳۷ش)،نفرین زمین (۱۳۴۶ش)، سنگی بر گوری (۱۳۶۰ش)؛ خسی در میقات (۱۳۴۵ش)؛ کارنامۀ سه ساله (۱۳۴۱ش)؛ ارزیابی شتاب زده (۱۳۴۲ش)؛ درّ یتیم خلیج، جزیرۀ خارک (۱۳۳۹ش).