احادیث قرائات

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احادیث قرائات، به روایات بیانگر نحوه قرائت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و امامان معصوم علیه السّلام گفته می شود.
قرائت از لحاظ شأن و موقعیت، مانند حدیث، قواعد و ضوابطی دارد. آن مأخذ و منبعی که ماده و اساس نخستین قرائت قرآنی از آن سیراب می شود، گزارش های تاریخی بیانگر قرائات رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم و ائمه علیه السّلام، و یا سکوت و تأییدات آنها نسبت به قرائاتی است که در حضورشان انجام می شد. به عبارت دیگر می توان گفت از دیدگاه علمای مسلمان، روایت از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم و معصومان علیه السّلام ماخذ منحصر به فرد و منبع اصیل قرائت است.
جایگاه
ابن جزری از ابوعمرو عثمان بن صلاح نقل می کند که: "قرائتی که به آن عمل می شود باید نقل آن از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم به عنوان قرآن ، متواتر یا مستفیض باشد".همچنین در کتاب منجد المقرئین تصریح می کند: قاری از اقراء به قرائتی که به نظر او درست و نیکو است و در زمینه آن، نقل و روایتی نیست برحذر باشد و نیز باید از اقرائی خودداری کند که از نظر قواعد عربی و لغوی درست می نماید، ولی فاقد روایت است.
اهمیت
ابوعمرو عثمان بن سعید دانی نیز (طبق نقل صاحب مناهل العرفان ) می گوید: ائمه و استادان قرائت درباره هیچ یک از انواع قرائت های قرآن به آن چه از لحاظ لغت، رایج تر و منطبق تر با قواعد عربی است وقعی نمی نهند؛ بلکه بر آن قرائت هایی تکیه می کنند که ثبوت فزون تری در روایت و صحت بیشتری درنقل داشته باشند. وقتی روایت و نقل درباره قرائت ثابت شود، نه قیاس و معیارهای قواعد و دستور زبان عربی می تواند آن را مردود کند و نه رواج و شیوع لغت ؛ زیرا قرائت، سنتی است که باید از آن پیروی کرده، آن را پذیرفت و سرانجام به آن روی آورد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال ورق فال ورق فال ای چینگ فال ای چینگ فال کارت فال کارت فال چای فال چای