دانشنامه اسلامی
هرچند تاریخ و محل ولادت او به طور دقیق روشن نیست ، اما از نسبت او و نیز چون او را « اهل ثغور » دانسته اند،
ابن حبان، محمد، الثقات ، ج۸، ص۲۰، حیدرآباد دکن ، ۱۴۰۲ق /۱۹۸۲م .
از انطاکی اثر مستقلی در دست نیست و بیش تر سخنان او برگرفته از تذکره ها و کتاب های صوفیه است . سخنان انطاکی به سبب تعلق به اولین دوره زهد و تصوف در اسلام ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است . ماسینیون بر این باور است که آثار او پیش از آثار محاسبی بوده ، و محاسبی از آن ها در تألیفات خود بهره برده است . این تألیفات را به او نسبت داده اند: ۱. المعاملات ، که در شناخت تصوف بوده ، و در آن ژرف بینی های جالب توجهی داشته است.
کلاباذی، محمد، التعرف لمذهب اهل التصوف ، به کوشش محمد جواد شریعت ، ج۱، ص۳۲، تهران ، ۱۳۷۱ش .
(۱) ابن ابی حاتم، عبدالرحمان ، الجرح و التعدیل ، حیدر آباد دکن ، ۱۳۷۱ق / ۱۹۵۲م . (۲) ابن جوزی، عبدالرحمان ، صفة الصفوه، به کوشش محمود فاخوری، بیروت ، ۱۴۰۶ق /۱۹۸۶م . (۳) ابن حبان، محمد، الثقات ، حیدرآباد دکن ، ۱۴۰۲ق /۱۹۸۲م . (۴) ابن عدیم، عمر، بغیة الطلب فی تاریخ حلب ، به کوشش سهیل زکار، دمشق ، ۱۴۰۸ق / ۱۹۸۸م . (۵) ابن کثیر، البدایه. (۶) ابن منظور، محمد، مختصر تاریخ دمشق ابن عساکر، به کوشش ریاض عبدالحمید مراد، دمشق ، ۱۴۰۴ق /۱۹۸۴م . (۷) ابونعیم اصفهانی ، احمد، حلیة الاولیاء، بیروت ، ۱۳۸۷ق /۱۹۶۷م . (۸) بیهقی ، احمد، کتاب الزهد الکبیر، به کوشش عامر احمد حیدر، بیروت ، ۱۴۰۸ق /۱۹۸۷م . (۹) جامی ، عبدالرحمان ، نفحات الانس ، به کوشش محمود عابدی، تهران ، ۱۳۷۰ش . (۱۰) خواجه عبدالله انصاری، طبقات الصوفیه، به کوشش محمد سرور مولایی ، تهران ، ۱۳۶۲ش . (۱۱) ذهبی، محمد، تاریخ الاسلام ، به کوشش عمر عبدالسلام تدمری، بیروت ، ۱۴۱۲ق /۱۹۹۱م . (۱۲) ذهبی، محمد، سیر اعلام النبلاء، به کوشش شعیب ارنؤوط و دیگران ، بیروت ، ۱۴۰۶ق /۱۹۸۶م . (۱۳) سلمی، محمد، طبقات الصوفیه، به کوشش پدرسن ، لیدن ، ۱۹۶۰م . (۱۴) عطار نیشابوری، فریدالدین ، تذکرة الاولیاء، به کوشش محمد استعلامی ، تهران ، ۱۳۶۶ش . (۱۵) قشیری، عبدالکریم ، الرسالة القشیریه، قاهره ، ۱۳۵۹ق /۱۹۴۰م . (۱۶) کلاباذی، محمد، التعرف لمذهب اهل التصوف ، به کوشش محمد جواد شریعت ، تهران ، ۱۳۷۱ش . (۱۷) هجویری، علی ، کشف المحجوب ، به کوشش ژوکوفسکی ، تهران ، ۱۳۵۸ش . (۱۸) یاقوت ، بلدان .