اشراط الساعه در قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اشراط الساعه در قرآن. اَشراط الساعه یعنی نشانه های ظهور قیامت .
اشراط جمع «شَرَط» به معنای نشانه یا ابتدای شیء است و ساعت به جزئی از اجزای شبانه روز گفته می شود و مقصود از آن در اینجا قیامت است ، بنابراین، مراد از اشراط الساعه نشانه هایی است که پیش از قیامت یا در آستانه ظهور قیامت، واقع می شود. برخی گفته اند: ساعت به معنای زمان محدود، و منظور از «الساعه» در آیات قرآن ، زمان مرگ است که قیامت شخصی افراد است و مراد از اشراط الساعه نشانه های زمان مرگ و ظهور آثار ضعف و سستی در بدن و قوای آن است. واژه اشراط در قرآن فقط یک بار و به صورت اضافه به ضمیر قیامت به کار رفته است:«فَقَد جاءَ اَشراطُها» و طبق دیدگاه بسیاری از مفسران به استناد روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) که بعثت خود و قیامت را مانند دو انگشت شهادت و میانی دانسته، یکی از اشراط، بعثت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) است. مفسران، برخی از تحولات اجتماعی و همچنین فروپاشی نظام طبیعت و درهم پیچده شدن و تبدیل آسمان و زمین پیش از ظهور قیامت را که در آیات گوناگونی به آن ها اشاره شده، از نشانه های قیامت دانسته اند. در روایات نیز بر تحولات اجتماعی و دگرگونیهای کیهانی که پیش از قیامت واقع می شود عنوان اشراط الساعه اطلاق شده است. بر این اساس می توانیم اشراط الساعه را سلسله ای از حوادث اجتماعی و طبیعی بدانیم که از زمان بعثت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) آغاز، و تا فروپاشی کامل نظام طبیعت ادامه می یابد و همه آن ها را می توان نشانه هایی از ظهور قیامت دانست.
← نشانه های قیامت در سایر ادیان
۱. ↑ ابن اثیر، ابوالسعادات، النهایة فی غریب الحدیث و الاثر، ج ۲، ص ۴۶۰.
مرکز دائرة المعارف قرآن کریم، برگرفته از مقاله «اشراط الساعه ».
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم