هدایه العقول فی شرح کفایه الاصول

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] هدایة العقول فی شرح کفایة الاصول (کتاب). « هدایة العقول فی شرح کفایة الاصول» اثر آیة الله سید محمد علی موسوی حمّامی نتیجه استفاده از دروس والد مولّف و مراجعه به حواشی بعضی از اعلام است که برای ایضاح مباحث کفایه نوشته شده است.
کتاب در شش جلد تدوین شده و شرح آن به صورت شرح مزجی می باشد. عبارات کفایه از شرح متمایز شده است.
[ویکی نور] هدایة العقول فی شرح کفایة الاصول اثر آیت الله سید محمد علی موسوی حمّامی نتیجه استفاده از دروس والد مولّف و مراجعه به حواشی بعضی از اعلام است که برای ایضاح مباحث کفایه نوشته شده است.
کتاب در شش جلد تدوین شده و شرح آن به صورت مزجی می باشد. عبارات کفایه از شرح متمایز شده است.
جلد اوّل- از ابتدای کتاب تا بحث اجزاء است: مقدّمه کتاب مشتمل بر سیزده امر است.
امر اوّل:دراین امر موضوع، مسائل، و مبادی علم، موضوع علم اصول، و تعریف علم اصول بیان می شود. امر دوّم:درباره وضع است. وضع به اعتبار موضوعٌ له به چهار قسم تقسیم می شود که نوع چهارم آن که وضع خاص و موضوعٌ له عام است عقلاً محال است چون معنای خاص آینه معنای کلّی و عام نمی شود و در وضع حروف، وضع عام و موضوعٌ له و مستعمل فیه عام است. برخلاف قول تفتازانی که قائل به وضع عام و موضوعٌ له عام ولی مستعملٌ فیه خاص است. امر سوّم: ملاک صحت استعمالات، در استعمالات حقیقی بلااشکال به وضع واضع نیازمندیم ولی در مجازات اصلاً نیازی به وضع و ترخیص واضع نداریم بلکه ذوق و طبع انسان باید آنرا بپسندد. امر چهارم: این امر از ثمرات امر سوّم است و در آن بیان می شود که صحّت استعمال چهارگانه لفظ (نوع، صنف، مثل، و نفس) مانند استعمالات مجازی به سبب طبع است نه وضع. امر پنجم: موضوعٌ له الفاظ ذوات معانی است بدون آنکه قیدِ اراده در آن مدخلیّت داشته باشد چون اگر اراده و یا قصد معنا جز معنای لفظ باشد لازم می آید که هنگام استعمال معنای موردنظر دوبار لحاظ شود و چنین چیزی بالوجدان وجود ندارد. امر ششم: وضع مرکّبات، که دارای وضع شخصیِ مرکّب از مجموع ماده و هیئت نیستند. امر هفتم:در علائم حقیقت و مجاز است که عبارتند از تبادر، عدم صحّت سلب، و اطّراد. تبادری که نزد اهل محاوره حاصل می شود علامت حقیقت و در نزد شخص جاهل به وضع می باشد. امر هشتم: احوال لفظ، برای لفظ احوال پنجگانه مجاز، اشتراک، تخصیص، نقل، و اضمار وجود دارد. در تمام موارد پنج گانه معنای حقیقی مقدّم است مگر اینکه قرینه ای برخلاف در میان باشد. امر نهم درباره حقیقت شرعیه است: اگر کسی احتمال داد که شارع الفاظ متداوله شرعی را به گونه ای استعمال کرده باشد که در ضمن آن وضع جدید و شرعی را اعلام کرده باشد اثبات حقیقت شرعیه مشکل است. امر دهم: صحیح و اعم، سه ثمره در این باب ذکر شده که عبارتند از: اطلاقات الفاظ عبادات بنابر قول صحیحی مجمل بوده و نمی توان به آن تمسّک نمود امّا اعمی می تواند به اطلاق آنها تمسّک کند، صحیحی در مساله اقل و اکثر ارتباطی ملزم به اجرای اصال الاشتغال است امّا اعمی می تواند اصل برائت جاری کند، در وفای نذر مصنف اوّلی را پذیرفته و دیگری را انکار کرده و در سوّمی مناقشه می کند. امر یازدهم: اشتراک لفظی، که امکان وقوعی دارد و تصریح اهل لغت، تبادر و عدم صحت سلب از دلایل آن محسوب می شود. امر دوازدهم: استهال لفظ در بیشتر از یک معنا، استعمال مذکور امتناع عقلی دارد. قابل توجه اینکه مراد از اخباری که می گویند آیات قرآن هفت و یا هفتاد بطن دارد این است که یک معنا مستقلاً و بقیّه معانی مقارناً و یا به نحو دلالت التزامی اراده شده اند. امر سیزدهم: مشتق، در این باب درباره تعریف مشتق در علم اصول، اسم زمان، بحث در افعال و مصادر مزیدٌ فیها، قول به تفصیل، مراد از حال، اصل عملی در مشتّق بعنوان مباحث مقدّماتی مطرح شده سپس مباحث دیگری ارائه می-شود و بدین وسیله مباحث سیزده گانه مقدّماتی پایان می پذیرد. در بحث اوامر: ماده امر، صیغه امر، و بحث اجزاء مورد بررسی قرار می گیرد.
جلد دوّم- از مقدّمه واجب تا جواز اجتماع امر و نهی است:
[ویکی فقه] هدایه العقول فی شرح کفایه الاصول (کتاب). « هدایة العقول فی شرح کفایة الاصول» اثر آیة الله سید محمد علی موسوی حمّامی نتیجه استفاده از دروس والد مولّف و مراجعه به حواشی بعضی از اعلام است که برای ایضاح مباحث کفایه نوشته شده است.
کتاب در شش جلد تدوین شده و شرح آن به صورت شرح مزجی می باشد. عبارات کفایه از شرح متمایز شده است.
گزارش محتوا
کتاب به چاپ سنگی منتشر و فهرست مطالب هر یک از مجلدات در ا نتهای همان جلد آمده است.
منبع
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال مکعب فال مکعب فال نوستراداموس فال نوستراداموس فال چای فال چای فال جذب فال جذب