دانشنامه اسلامی
قبح تجرّی، به معنای قبیح بودن نفس تجرّی و مخالفت اعتقادی با دستورهای مولا است.
نظر اصولیون
در میان اصولی ها اختلاف وجود دارد که آیا « تجرّی »، مانند « معصیت » قبیح بوده و موجب استحقاق سرزنش و عقاب می گردد یا خیر. در این مورد سه نظر وجود دارد: ۱. مشهور فقهای متقدم معتقدند تجری، قبیح و حرام است و موجب استحقاق عقاب نیز می گردد. مرحوم « آخوند خراسانی » نیز این نظر را قبول دارد؛ ۲. مرحوم « شیخ انصاری » و پیروان او اعتقاد دارند تجری حرام نبوده و موجب استحقاق عقاب نمی گردد و فقط بر قبح فاعلی دلالت داشته و موجب استحقاق سرزنش و مذمت متجری می شود؛ ۳. مرحوم « صاحب فصول » بر این باور است که تجری حرام بوده و سبب استحقاق عقوبت می گردد، مگر در جایی که مکلف به تحریم آن چه که واجب توصلی است، اعتقاد داشته و آن را انجام دهد.