دانشنامه اسلامی
همواره در طول تاریخ، دشمنان اهل بیت (علیهم السّلام) در پنهان نمودن و انکار فضائل ایشان تلاش بسیار داشته اند تا به خیال خود بتوانند نور اهل بیت (علیهم السّلام) را خاموش کنند اما غافل از اینکه خداوند بر این انگاره مهر بطلان کوبیده؛ می فرماید:«یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِاَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون؛
صف/سوره۶۱، آیه۸.
«عدنان عرعور» کارشناس شبکه صفا، با رد دلالت حدیث شریف «ان الله یغضب لغضبک ویرضی لرضاک» می گوید: خداوند بالاتر از آن است که پیرو یک انسان باشد.وی ادعا می کند که غضب حضرت زهرا (سلام الله علیها)، غضب الهی را به دنبال ندارد و دلیل این ادعا را عظمت جایگاه خداوند و غیر ممکن بودن پیروی خداوند از بنده بیان می کند. بیان عرعور در حقیقت، دفاع از عملکرد ابوبکر به دنبال جریان فدک و غضبناک شدن حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر ابوبکر است. وی می خواهد چنین نتیجه بگیرد که اگر هم حضرت زهرا (سلام الله علیها) غضبناک شده باشد، باز هم مستلزم غضب الهی بر او نیست. سخن او را می توان اینگونه تبیین کرد:صغری: غضبناک شدن خداوند از غضب حضرت زهرا پیروی خداوند از احساس یک بنده است.کبری: پیروی خداوند از احساس یک بنده دون شان و جایگاه خداوند و غیرممکن است.نتیجه: غضبناک شدن خداوند به دنبال غضب حضرت زهرا دون شان خداوند و غیرممکن است.
پاسخ حلی
«عرعور» با زیر سؤال بردن دلالت حدیث، در پی انکار اصل این روایت می باشد؛ از این رو در پاسخ حلی به این شبهه، ابتدا مغالطه عرعور را تبیین می کنیم؛ سپس به بحث سند روایت و در ادامه، به بررسی دلالت آن می پردازیم. پس از پاسخ های حلی، به جواب های نقضی در این زمینه پرداخته، در نهایت برخی از مقامات اهل بیت (علیهم السّلام) را بر پایه منابع شیعه ذکر می کنیم.
بیان مغالطه عرعور
...