امامان دعوتگران به خداوند

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در این مقاله فراز «السلام علی الدعاة الی اللّه» را از زیارت جامعه کبیره پی می گیریم و به شرح آن می پردازیم.
«السلام علی الدعاة الی اللّه» سلام بر شما امامان که دعوت کنندگان به سوی خدا هستید.
«امامان خلیفة اللّه فی الارض» هستند، همان راه را می‏روند که خداوند متعال برایشان تعیین کرده و همان منش را دارند که ذات مقدّس ربوبی دارد. «و اللّه یدعوا الی دارالسلام؛ خداوند دعوت به سرای صلح و سلامت می‏کند». امامان اوصیاء نبی اکرم(ص) هستند، رسالت اصلی پیامبر اکرم «دعوت انسانها» به خداست «یا ایها النبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً و داعیاً الی اللّه باذنه و سراجاً منیراً؛ ای پیامبر ما تو را به عنوان گواه فرستادیم و بشارت دهنده و انذار کننده و تو را دعوت کننده به سوی اللّه به فرمان او قرار دادیم و چراغ روشنی بخش»
«و انک لتدعوهم الی صراط مستقیم؛ به طور قطع و یقین تو آنها را به صراط مستقیم دعوت می‏کنی.»
آنچه مهم است «آشتی دادن مردم با خداوند است» و این رسالت اصلی انبیاء است. درست است که انبیاء در پی تربیت جامعه‏ای بودند که خود قائم به قسط باشند «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط...؛ تحقیقاً ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم و با آنها کتاب آسمانی و میزان نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.» ولی این هدف میانی است.
دعوت به خدا، هدف نهایی انبیا
هدف نهائی دعوت الی اللّه است.
هدف اصلی همه رسالتها آن است که مردم با خدا آشنا شده او را بپرستند. «و لقد بعثنا فی کل امة رسولاً ان اعبدوا اللّه واجتنبوا الطاغوت...؛ و ما در هر امتی رسولی فرستادیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید.»
فطرت انسانها فطرت خداجویانه است از این رو سعادت و کمال و خیر و صلاح و فلاح انسان در معرفت خداوند و پرستش و پیمودن راه قرب به خداوند است ولی از آنجا که انسان طبیعتاً اجتماعی است و اگر بر جامعه، نظامات متعادل اجتماعی حکمفرما نباشد حرکت خداجویانه انسانها امکان‏پذیر نیست پیامبران به اقامه عدل و قسط و نفی ظلم و تبعیض پرداخته‏اند. یعنی اقامه قسط مقدمه‏ای است برای صاف شدن جاده سعادت انسانها برای قرب به خداوند، لیکن مقدمه‏ای که خود هم ارزش ذاتی دارد. «این است که معارف اسلامی ما می‏گوید: دارندگان اخلاق فاضله از قبیل عدالت، احسان، جود و غیره هر چند مشرک باشند اعمالشان در جهان دیگر بی اثر نیست اینگونه افراد اگر کفر و شرکشان از روی عناد نباشد به نوعی در جهان دیگر مأجورند.»
بهرحال هدف نهائی رسالتها دعوت به خداست.
در این ره انبیا چون ساربانند
دلیل و رهنمای کاروانند
وزایشان سید ما گشت سالار
هم او اول هم او آخر در این کار
بر او ختم آمده پایان این راه
در او منزل شده ادعوا الی اللّه
مقام دلگشایش جمع جمع است
جمال جانفزایش شمع جمع است
اثرات پذیرش دعوت حق
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم