دانشنامه اسلامی
از جمله آیاتی که در مذمت برخی از زنان پیامبران نازل شده آیه دهم سوره تحریم است. در این سوره آمده: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَاَتَ نُوحٍ وَامْرَاَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَینِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَینِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یغْنِیا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ؛
تحریم/سوره۶۶، آیه۱۰.
از نظر شیعه، زنان تمام پیامبران الهی از تهمت فحشاء مبرا هستند، چرا که اعتقاد به چنین مطلبی، موجب، طعن برزگی بر انبیا (علیهم السّلام) و سبب عدم پذیرش ادعا، باورها و عقاید آنها می باشد در حالی که خداوند تمام انبیای خود را از هر نقص و عیبی مبرا کرده است.در طول تاریخ، قاطبه علمای برجسته شیعه، معتقد بودند اگر چه همسران پیامبران الهی معصوم و مصون از خطا نبودند اما هیچ گاه دچار فحشاء نشده اند. گرچه ممکن است به کفر یا نفاق آلوده شده باشند اما هرگز مرتکب فحشا نگردیده اند؛ بنابراین خیانت زنان نوح و لوط که در قرآن کریم به آن اشاره شده از جنس فحشاء نبوده بلکه خیانت آنها از نوع همکاری با دشمنان، نسبت های ناروا و کشف اسرار پیامبران الهی بوده است. در ذیل روایات و اقوال علمای شیعه بیان می شود:شیخ طوسی (متوفای ۴۶۰ ق) از بزرگان شیعه، و معروف به شیخ الطائفه، روایتی را از ابن عباس نقل نموده که ساحت همسران پیامبران الهی را از فحشاء برئ می داند: روی عن ابن عباس انه قال: ما زنت امراة نبی قط، وکانت الخیانة من امراة نوح انها کانت تنسبه الی الجنون، والخیانة من امراة لوط انها کانت تدل علی اضیافه.
الشیخ الطوسی (متوفای ۴۶۰)، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۴۹۵، ناشر:مکتب الاعلام الاسلامی، سال چاپ:۱۴۰۹.
چنانچه گذشت بنا بر نظر شیعه، هیچ یک از زنان پیامبران الهی دچار انحراف از جاده عفت و عمل شنیع زنا نشدند. جنس خیانت آنها مربوط به امور دینی و اعتقادی بوده است. اما در منابع اهل سنت و وهابیت چنین اجماعی وجود ندارد بلکه در منابع اهل سنت و وهابیت، با سه دیدگاه مختلف مواجه می شویم:۱ـ هیچ یک از زنان انبیا مرتکب فحشا نشده اند.۲ـ امکان سر زدن عمل شنیع زنا درباره زنان انبیاء وجود دارد.۳ـ برخی از زنان انبیاء مرتکب فحشا شده اند.
← دیدگاه اول
...