عرفان روایی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عرفان و تصوف اسلامی ، هم چون دیگر علوم اسلامی ، ریشه در قرآن و حدیث دارد، گرچه در ادامه حیات خود از فرهنگ ها و ادیان دیگر نیز استفاده کرده است.
تصوف که با زهد آغاز شد، طبعاً در سیره و سخنان حضرت رسول و ائمه علیهم السلام در این زمینه، حقایق و سرمشق های بسیاری برای اخذ و اقتباس و پیروی می یافت، اما در مراحل تکامل یافته تر خود، به دلایل مختلف و به صورت های گوناگون، از کتاب و سنت اخذ و اقتباس بیشتری کرد.
مطالعه مقایسه ایِ بسامد آیات و احادیث در نخستین رسالاتِ صوفیان تا واپسین مراحل تکامل تصوف در آثار کسانی چون جلال الدین بلخی و محیی الدین ابن عربی ، شاهد این مدعاست.
دلائل استفاده حدیث در آثار صوفیه
دلیل ازدیاد استفاده از آیات و احادیث در آثار صوفیه از قرن چهارم به بعد، به جز سلایق شخصی مشایخ و نیاز همه علوم اسلامی به کتاب و سنّت به مثابه منبع اصلی این علوم، شاید روی کرد مشایخ صوفیه به مشروعیت بخشیدن به اعمال و آرای ا هل تصوف و عرفان بود؛ خصوصاً پس از ادعاها و اظهارات حلاج ، که از جهات گوناگون نظر نامساعد فقها و محدّثان و متکلمان و سپس حکومت ها را در پی داشت و به قتل او انجامید.
همین اوضاع، صوفیه را، خاصه در بغداد ، به سوی علم اهل ظاهر و زهد و ورع اهل حدیث معطوف کرد. 
تألیف کتب جامع تصوف
مشایخ صوفیه در بغداد و خراسان و به ویژه نیشابور ، یعنی شخصیت هایی چون ابوطالب مکی ، ابونصر سرّاج ، کلاباذی ، ابوسعد خرگوشی ، ابوعبدالرحمان سُلَمی ، قشیری و غزالی ، با این هدف به تألیف کتاب های جامع و اصلی تصوف پرداختند و در آن ها کوشیدند آداب و اخلاق و آرا و آموزه های خود را با کتاب و سنّت تطبیق دهند.
نظر برخی صوفیان درباره حدیث
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال کارت فال کارت فال تماس فال تماس فال شمع فال شمع فال سنجش فال سنجش