دانشنامه اسلامی
خداشناسی ابن عربی ، در واقع محور کل نظام عرفانی وی به شمار می رود، نظامی که می توان بر آن «حکمت الهی عرفانی » نام نهاد.
راه های شناخت خدا
نخستین سخن ابن عربی درباره شناخت خدا این است که خدا از راه ها و با وسایلی که انسان معمولاً برای شناخت چیزی یا امری در اختیار دارد، شناختنی نیست .
← پرسش های چهارگانه
وی درباره علم به جزئیات ، نظریه بنیادی خود را در این باره مطرح می کند و می گوید: بضی از دانشمندان پیشین ، تعلق ِ علم خدا را به تفصیل (به جزئیات ) به سبب بی پایان بودن آن ها و داخل نبودن خدا در وجود، منکر شده اند.راه از میان برداشتن اشکال در این مسأله نزد ما «اهل کشف و وجود و القاء الهی » یافت می شود.علم نسبتی است میان عالِم و معلوم ها، از سوی دیگر هیچ چیز جز ذات حق که همانا عین وجود است ، یافت نمی شود. هستی او آغازی و پایانی ندارد تا دارای طَرَفی باشد. معلوم ها نیز متعلق وجود اوست . چنان که آن چه وجوداً بی پایان است به آن چه معلوماً، مقدوراً و مُراداً بی پایان است ، تعلّق می گیرد. حق (خدا) عین وجودش است و به دخول در وجود متصف نیست ، تا پایان پذیر باشد، زیرا هر آن چه داخل در وجود شود، پایان پذیر است . آفریدگار عین ِ وجود است ، نه داخل در وجود، چون وجودش عین ماهیت اوست .
وحدت وجود
...