بنی اسد بن خزیمه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بنی اسد بن خزیمه، قبیله ای مشهور در نَجْد جزیرة العرب بودند.
آنان قبیله ای بزرگ و مشهور از عرب عدنانی (شمالی) و منسوب به اسد بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مُضر هستند، از این رو به لحاظ نسبی در عرض قبایل بزرگی چون کنانه و هوُن قرار می گیرند.
فرزندان اسد
اسد از همسرش اودّه دختر زید بن اسلم قضاعی فرزندانی به نامهای دودان، کاهل، عمرو، صعب، حلمه و تغلب داشت و نسل اسد بیشتر از دودان پدید آمد و به تیره هایی تقسیم شد.
معروف ترین بطون بنی اسد
برخی از معروف ترین بطون بنی اسد عبارت اند از: بنو غنم بن دودان ، بنو ثعلبة بن دودان ، بنو والبة بن حارث ، بنوالصیداء بن عمرو، بنو نصربن قعین و بنو فقعس بن طریف.
قبیله های دیگر با نام بنی اسد
...
[ویکی حج] بنی اسد بن خُزَیمه نام قبیله ‏ای بزرگ و مشهور از قبایل عدنانی ساکن نَجد و اثرگذار در حوادث صدر اسلام است. محل سکونت آنها در مکه و عراق مخصوصا در کوفه، حیره، غاضریه و در مناطق گوناگون از جزیرة العرب و شام بوده است.
بنی اسد از قبیله های جنگجوی عرب به شمار می آمدند و در جنگ های مختلف دوران جاهلیت و اسلام حضور داشته اند. بنی اسد در بین مردم مشهور به شورچشمی بودند و قریش می کوشید از این ویژگی برعلیه پیامبر(ص) استفاده کند، و بنابر نقل برخی مفسران، آیاتی از سوره قلم در این رابطه نازل شده است.
بیشتر تیره های بنی اسد در دوران پیامبر(ص) مسلمان نبودند و در مقابل مسلمانان موضع خصمانه داشتند و بر علیه آنها می کوشیدند از جمله این اقدامات: تدارک حمله به مدینه به خاطر تضعیف توان دفاعی مسلمانان در پی شکست نبرد احد، موضع خصمانه آنها حضور در جنگ خندق و نیز قصد هجوم بر مدینه را داشتند که با امداد خداوند دفع شد.
[ویکی فقه] بنی اسد بن خزیمه (قرآن). بنی اسد بن خزیمه، از قبایل عدنانی بودند، و آیاتی از قرآن درباره آنها نازل شده.
بنی اسد بن خزیمه، از قبایل عدنانی و دارای بطون بسیار بودند. برخی مفسران، آیه ۹۱ نساء: ۴ را درباره قومی از بنی اسد و غطفان دانسته اند که از روی خدعه، اظهار اسلام کردند تا از ناحیه مسلمانان در امان باشند. طبق روایاتی آیه ۵۴ مائده: ۵ درباره قبایلی از جمله، بنی اسد دانسته شده که در زمان پیامبر: صلی الله علیه و آله وسلّم مرتد شدند. بر اساس قولی، مقصود از «المعذرون» در آیه ۹۰ توبه: ۹ بنی اسد و دیگر کسانی اند که برای تخلف از شرکت در غزوه تبوک، عذرهای واهی می تراشیدند. بسیاری از مفسران، مقصود از «اعراب» در آیه ۱۴ حجرات: ۴۹ را بنی اسد دانسته اند که در یکی از سالهای قحطی به امید کمک گرفتن از پیامبر: صلی الله علیه و آله وسلّم به مدینه آمدند و از روی نفاق، اظهار اسلام کردند. در تفسیر برخی آیات دیگر نیز از بنی اسد یاد شده است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تک نیت فال تک نیت فال چای فال چای فال ابجد فال ابجد فال تخمین زمان فال تخمین زمان