دانشنامه اسلامی
اکراه جادوگران بر سحر از سوی فرعون ، برای مقابله با موسی علیه السّلام بود.«انآ ءامنا بربنا لیغفر لنا خطـیـنا ومآ اکرهتنا علیه من السحر...» ما به پروردگارمان ایمان آوردیم تا گناهانمان و آنچه را از سحر بر ما تحمیل کردی ببخشاید؛ و خدا بهتر و پایدارتر است!»
تفسیر
در اینجا سؤالی پیش می آید و آن اینکه ظاهرا ساحران با میل خودشان به این میدان گام نهادند، هر چند فرعون وعده های فراوانی به آنها داده بود، چگونه در آیه فوق تعبیر به" اکراه" شده است؟در پاسخ می گوئیم: هیچ دلیلی در دست نیست که ساحران از آغاز مجبور به پذیرش این دعوت نبودند، بلکه ظاهر جمله یَأْتُوکَ بِکُلِّ ساحِرٍ عَلِیمٍ (ماموران باید بروند و هر ساحر آگاهی را بیاورند) این است که ساحران آگاه ملزم به پذیرش بودند، و البته در شرائط حکومت استبدادی و خودکامه فرعونی نیز این معنی کاملا طبیعی به نظر می رسد که در مسیر منویات خود، افراد را به اجبار حرکت دهند، و اما قرار دادن جایزه و امثال آن برای تشویق آنها هیچ منافاتی با این معنی ندارد، چرا که بسیار دیده ایم، حکومتهای زورگوی ستمگر در کنار توسل به زور، از تشویقهای مادی نیز استفاده می کنند.این احتمال نیز داده شده است که در اولین برخورد ساحران با موسی علیه السّلام روی قرائنی بر آنها روشن شد که موسی علیه السّلام حق است، یا لا اقل در شک و تردید فرو رفتند و به همین دلیل در میان آنها" بگومگو" برخواست چنان که در آیه ۶۲ همین سوره خواندیم" فَتَنازَعُوا أَمْرَهُمْ بَیْنَهُمْ". فرعون و دستگاهش از این ماجرا آگاه شدند و آنها را به ادامه مبارزه مجبور ساختند.