دانشنامه اسلامی
تفسیر قرآن به قرآن، چنانچه دلالتش روشن باشد یا به وسیله روایت صحیح السندی تفسیر شده باشد نزد همه پذیرفته است و هیچ تردیدی بدان راه ندارد؛ زیرا از بهترین، صریح ترین و متقن ترین راه های فهم معنای آیات قرآن است. البته آن بخش از تفاسیر که به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) یا یکی از ائمه اطهار (علیهم السّلام) نسبت داده شده و سندش ضعیف و یا دلالتش مخدوش باشد قابل استناد نبوده و تا زمانی که صحت نسبت آن به یکی از معصومین به اثبات نرسد، قابل پذیرش نیست. اشکالات زیادی نیز به تفاسیر منقول از صحابه و تابعان راه یافته است و در اغلب آنها ضعف و سستی به حدی است که - به قول ذهبی
ذهبی، محمدحسین، التفسیر و المفسرون، ج۱، ص۱۵۶.
به طور خلاصه ضعف و سستی تفاسیر نقلی به سه امر بر می گردد:۱. ضعف سلسله سندها و ارسال آنها یا حذف کامل اسناد که باعث خدشه در تفسیر نقلی است.۲. فراوانی حدیث پردازی و تزویر که موجب سلب اعتماد می شود.۳. فزونی اسرائیلیات در تفسیر و تاریخ که تفسیر نقلی را کم ارزش و کم اعتبار ساخته است.اکنون درباره این سه امر به اختصار توضیح می دهیم.
← ضعف سندها
۱. ↑ ذهبی، محمدحسین، التفسیر و المفسرون، ج۱، ص۱۵۶.
...