دانشنامه اسلامی
استصحاب استقبالی، مقابل استصحاب حالی و ماضوی است و به استصحابی گفته می شود که متیقن آن، در زمان حال و مشکوک آن در زمان آینده موجود باشد، مثل این که فعلا یقین داریم که زید عادل است، ولی شک داریم آیا این عدالت تا فردا و روزهای بعد باقی خواهد ماند یا خیر. هر چند مورد برخی از ادله حجیت استصحاب ، تنها استصحاب حالی است، ولی از عموم تعلیل برخی از روایات همانند: «ان الیقین لا ینقض بالشک» حجیت استصحاب استقبالی نیز به دست می آید. بر جریان استصحاب استقبالی، باید ثمره فعلی بار شود؛ بنابراین، در موردی که ثمره ندارد، استصحاب جاری نیست، اما نسبت به جواز بدار برای صاحبان اعذار، استصحاب جاری است.
← مثال
۱. ↑ خمینی، مصطفی، تحریرات فی الاصول، ج۸، ص۴۰۸.
فرهنگ نامه اصول فقه، تدوین توسط مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، ص۱۵۹، برگرفته از مقاله «استصحاب استقبالی».
...