شهرت در اندیشه محقق اردبیلی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شهرت، مشهور و اشهر، در مجمع الفائده و البرهان محقق اردبیلی بسیار به کار رفته است. این واژه و اصطلاح در تمام بحث های فقهی و مسائل فرعی این مجموعه ارزشمند، خود را نشان می دهد.
با سیری کوتاه و نگاهی گذرا به این اثر ارزشمند محقق اردبیلی، می یابیم که موضع ایشان در مساله شهرت یکسان و هماهنگ نیست. و با تعبیر های گوناگون و گاه ناهمگون از آن یاد کرده است:مثلا درباره شهرت فتوایی و کاربرد و جایگاه آن این تعابیر به چشم می خورد،• شهرت حجت نیست.• مخالفت با مشهور دشوار است.• شهرت برتری دهنده و تایید کننده است.• موافقت با شهرت به احتیاط نزدیک تر است.• همراهی با قول غیر مشهور در صورت همراه نداشتن، جرات و جسارت می طلبد.• مخالفت با مشهور، در فرض وجود دلیل صریح و صحیح، دشوار نیست.و در رابطه با شهرت عملی نیز این گونه می گوید:• شهرت عملی، جبران کننده ضعف سند است.• شهرت عملی نمی تواند جبران کننده سستی سند باشد.• در مواردی اشکال رجالی و سندی را با شهرت عملی، در خور جبران می داند.این نوشته، بر آن است که کند و کاوی کوتاه در این مساله داشته باشد، تا جایگاه شهرت و موارد کاردبردی آن را در استنباط احکام از دیدگاه محقق اردبیلی بنمایاند و به پاسخی روشن، به برخی از تعبیر های به ظاهر نا همگون و ناسازگار این فقه، در این زمینه دست یابد.
اقسام شهرت
در آغاز، نگاهی داریم به اقسام شهرت و جایگاه هر یک از گونه های آن در فتوا .شهرت، با یک نگاه کلی و نگرشی فراگیر، به سه بخش تقسیم می شود:
← شهرت روایی
تا اینجا روشن شد که دیدگاه محقق اردبیلی در رابطه با شهرت یکسان نیست:۱. با روشنی اعلام می دارد که شهرت حجت نیست.۲. در بسیاری از موارد، از آن به عنوان تایید کننده و برتری دهنده یاد می کند.۳. خارج شدن از شهرت و موضع گیری در برابر آن را نمی پذیرد و آن را دشوار می شمرد.۴. به استناد قول مشهور، فتوا می دهد و یا دست کم در برابر آن سکوت می کند.۵. بر خلاف فتوای مشهور، فتوا می دهد و شهرت را رد می کند.
جمع نظرات محقق
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال احساس فال احساس فال ارمنی فال ارمنی فال آرزو فال آرزو فال ماهجونگ فال ماهجونگ