دانشنامه اسلامی
چون کلینی کتاب الکافی خود را کامل ساخت و فصول آن را در هر ماده پرداخت احادیثی فراوان به جا ماند شامل، سخنرانیها و نامه هائی از ائمه علیهم السّلام و آدابی از صالحان و حکمتهائی نغز و ابوابی از دانش، صرف نظر کردن از آنها روا نبود بدین جهت این مجموعه را از آنها فراهم کرد و آن را الروضة نامید زیرا روضه محل روئیدن انواع میوه ها و کان الوان شکوفه ها است. بیشتر مؤلفین در دوران متاخر، از ایشان پیروی کرده و نام روضه را بمناسبت یا بی مناسبت بر تالیفات خود نهاده اند و شماره کتبی که به روضه بطور مطلق یا با اضافه بلفظ دیگری نامیده شده اند طبق شماره ی آقا بزرگ تهرانی در جلد ۱۱ الذریعة تا صد و دوازده رسیده است و اگر کتب مؤلفه بروض و ریاض و روضات هم که از همین ماده و با همین معنا است بدان افزوده شود به صدها رسد و این هم خود یک نشانه تاثیر نفس مرحوم ثقة الاسلام کلینی است که این همه افکار را به دنبال خود کشانیده است.
[ویکی نور] الروضه من الکافی یا گلستان آل محمد. الروضه من الکافی یا گلستان آل محمد(ع) ترجمه و شرح کتاب الروضة من الکافی، تألیف مرحوم کلینی به قلم آیت الله شیخ محمد باقر کمره ای است.
مرحوم کمره ای نام ترجمه را، گلستان آل محمد گذاشته و با گلستان سعدی مقایسه نموده و می گوید: «ولی گلستان آل محمّد را صدها باب است که هر بابش را معنا بی حساب و شیوائی گفتار و شیرینی سخن آن را نتوان با دفتر ادیبان سنجید زیرا بسا خطبه ها دارد که از زبان امامان برخواسته و تا حد کرامت به فصاحت و بلاغت آمیخته است و سراسر گفتار آن، سخن معصوم است و بی نهایت بلیغ و...».
به نظر مترجم، به چند دلیل تردید در اینکه روضه از کافی است بسیار ضعیف است:
باید گفت که اصل تردید از اینجا برخاسته است که در ضمن روضه کافی اخباری درج است که فهم و حل آنها بس مشکل و از باور دور است و یا از نظر ظاهر مخالف مسلم و مشهور است و چه بسا از نظر مخالفان و کوته نظران مایه سرزنش و استهزاء به مذهب باشند مانند حدیث ابان بن تغلب که مترجم محترم درباره این حدیث در مقدمه کتاب، توضیحی داده اند. ولی راجع به این احادیث باید گفت که کتاب روضه هم جزء کتاب جامع کافی است زیرا علاوه بر فروع دین و کلیات احکام اسلامی از معاملات و سیاسات و مجازات، اخبار دیگری مانند: رسائل و نامه های معصومین(ع)، خطبه ها و سخنرانی معصومین(ع)، بیانات معصومین در امور طبیعی و معارف دیگر که خود ابتدا بیان کرده اند و یا آنکه در پاسخ سؤالها فرموده اند، مطالب تاریخ و جغرافیا و انسان شناسی و امور دیگر. اینها چون در ضمن اصول و فروع، مورد مناسبی نداشته اند و از آنها هم صرف نظر روا نبوده، کلینی با حسن سلیقه ای که داشته است آنها را جمع آوری کرده و با استادی کامل روضه کافی نامیده است و می توان این نام را برای چنین کتابی از ابتکارات قابل توجه مرحوم کلینی به حساب آورد.
ترجمه ی حاضر در دو جلد و با مقدمه ای از مترجم درباره روش ترجمه و شرح کتاب همچنین درباره اینکه از چه زمانی، روضه نام کتاب شده است و چه کتابهایی به این نام بوده اند و در پایان مقدمه، اظهار نظری از آقای دکتر حسین علی محفوظ درباره کتاب روضه ی کافی که در پاسخ دانشمند محترم آقای علی اکبر غفاری می باشد، ذکر گردیده است. در ادامه اصل کتاب روضه آمده که در نیمه ی بالایی هر صفحه متن عربی و پایین آن ترجمه و شرح مطالب بیان شده است. مترجم در هرجا که نیازی به شرح بوده، با عنوان شرح، به توضیح آن پرداخته است.
در ترجمه، سلسله اسناد ذکر نشده بلکه به آوردن سند اول بسنده شده است.
[ویکی فقه] الروضه من الکافی یا گلستان آل محمد (کتاب). گلستان آل محمد علیهم السّلام ترجمه کتاب الروضة من الکافی، تالیف مرحوم کلینی متوفی سال ۳۲۹ ق میباشد. که توسط آیت الله شیخ محمد باقر کمره ای در سال ۱۳۸۲ ق شرح و ترجمه گشته است. مرحوم کلینی اخباری متفرقه که برخی از آنها گلبنی است در فهم حقائق و تحصیل معرفت و بعضی چون سروی است در بیان حسن سیرت، قسمتی دیگر داستان شیرین و درست و عبرت انگیز و اخباری مژده بخش و فرح خیز است، در این کتاب جمع آوری کرده اند.
چون کلینی کتاب الکافی خود را کامل ساخت و فصول آن را در هر ماده پرداخت احادیثی فراوان به جا ماند شامل، سخنرانیها و نامه هائی از ائمه علیهم السّلام و آدابی از صالحان و حکمتهائی نغز و ابوابی از دانش، صرف نظر کردن از آنها روا نبود بدین جهت این مجموعه را از آنها فراهم کرد و آن را الروضة نامید زیرا روضه محل روئیدن انواع میوه ها و کان الوان شکوفه ها است. بیشتر مؤلفین در دوران متاخر، از ایشان پیروی کرده و نام روضه را بمناسبت یا بی مناسبت بر تالیفات خود نهاده اند و شماره کتبی که به روضه بطور مطلق یا با اضافه بلفظ دیگری نامیده شده اند طبق شماره ی آقا بزرگ تهرانی در جلد ۱۱ الذریعة تا صد و دوازده رسیده است و اگر کتب مؤلفه بروض و ریاض و روضات هم که از همین ماده و با همین معنا است بدان افزوده شود به صدها رسد و این هم خود یک نشانه تاثیر نفس مرحوم ثقة الاسلام کلینی است که این همه افکار را به دنبال خود کشانیده است.
علت نامگذاری ترجمه، به گلستان آل محمد
مرحوم کمره ای نام ترجمه را، گلستان آل محمد گذاشته و با گلستان سعدی مقایسه نموده و می گوید: ولی گلستان آل محمد را صدها باب است که هر بابش را معنا بی حساب و شیوائی گفتار و شیرینی سخن آن را نتوان با دفتر ادیبان سنجید زیرا بسا خطبه ها دارد که از زبان امامان برخواسته و تا حد کرامت به فصاحت و بلاغت آمیخته است و سراسر گفتار آن، سخن معصوم است و بی نهایت بلیغ و مفهوم اخباری که از زبان امامان معصوم رسیده است، عبارتی است بسیار ساده و برای فهم آماده، تکلف سخن بافی ندارد و گوش نوشنده گان را به رنج نیارد و باز هم در عین سادگی تا آنجا محکم و پر معنا و شیوا ادا شده است که کس را یارای آن نیست تا به مانند آن بسازد و نرد رقابت ببازد.
علت تردید در الحاق روضه به کافی
به نظر مترجم، تردید در اینکه روضه از کافی است بسیار ضعیف است به چند وجه: ۱- تصریح بسیاری از علمای رجال به اینکه روضه جزئی از کتاب کافی است مانند ابو عمرو کشی که از قدمای محدثین و رجال نویسان شیعه است. ۲- سیاق اسناد احادیث کتاب روضه و سنجش آن با اسناد سائر ابواب کافی. باید گفت که اصل تردید از اینجا برخاسته است که در ضمن روضه کافی اخباری درج است که فهم و حل آنها بس مشکل و از باور دور است و یا از نظر ظاهر مخالف مسلم و مشهور است و بسا از نظر مخالفان و کوته نظران مایه سرزنش و استهزاء به مذهب باشند مانند حدیث ابان بن تغلب که مترجم محترم درباره این حدیث در مقدمه کتاب گلستان، توضیحی داده اند. ولی راجع باین احادیث باید گفت که کتاب روضه هم جزء کتاب جامع کافی است زیرا به علاوه از فروع دین و کلیات احکام اسلامی از معاملات و سیاسات و مجازات اخبار دیگری هم قطعا بوده است که عبارت باشد از: ۱- رسائل و نامه معصومین. ۲- خطبه ها و سخنرانی معصومین. ۳- بیانات معصومین در امور طبیعی و معارف دیگر که خود ابتداء بیان کرده اند و یا آنکه در پاسخ سؤالها فرموده اند. ۴- مطالب تاریخ و جغرافیا و انسان شناسی و امور دیگر. و بعبارت دیگر میتوان از این مطالب تعبیر کرد، به آن چه که یک شیعه باید بداند. و اینها چون در ضمن اصول و فروع، مورد مناسبی نداشته اند و از آنها هم صرف نظر روا نبوده، کلینی با حسن سلیقه ای که داشته است آنها را جمع آوری کرده و با استادی کامل روضه کافی نامیده است و میتوان این نام را برای چنین کتابی از ابتکارات قابل توجه مرحوم کلینی به حساب آورد.
ساختار و محتوا
...