رِجالِ نَجاشی (یا: فهرست نجاشی) کتابی به عربی در رجالِ شیعه، تألیف ابوالعبّاس احمد بن علی نجاشی. مؤلف در این کتاب مصنفین شیعه را از آغاز تا دوران خود نام برده و شرح احوال و آثار آنان و طرق روایت کتاب هایشان را یاد کرده است. برخی، همچون شیخ عنایت الله قهپایی و شیخ داوود بن حسن جزایری به تنظیم کتاب نجاشی پرداخته اند. این کتاب به صورت اصلی خود بارها در عراق و ایران و هند به صورت های مختلف چاپ و نیز شرح مبسوطی بر آن نگاشته شده است. نیز ← تهذیبُ المقال فی تنقیح علی الرجال
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] این کتاب که نام کامل آن "فهرست اسماء مصنفی الشیعه " است. اثر ابوالعباس احمد بن علیّ بن احمد بن عباس نجاشی اسدی کوفی می باشد که به عنوان بهترین منبع اولیه رجال شیعه قلمداد شده و شامل تاریخ فقیهان و راویان است . این کتاب از گرانبهاترین آثار شیعی در فن علم رجال و محور وتکیه گاه علمای این رشته و پژوهشگران حوزه علوم اسلامی است . « رجال نجاشی » یکی از چهار کتاب اصلی رجالی شیعه است . هر محقق و عالمی که در دانش شناخت راویان تحقیق و کتابی نوشته است ، به تعریف و تمجید از این اثر ماندگار برآمده است . رجال نجاشی در بر دارندۀ نام و شرح حال 1269 نفر از روات و مؤلفین شیعه است که در این بین بعضی در چند سطر و بعضی در یک یا چند صفحه ترجمه شده اند. کتاب شناس معروف ، علامه آقابزرگ تهرانی می نویسد : « رجال نجاشی ، در بین چهار کتاب اصول رجالی ، مهم ترین کتاب است ؛ نظیر کافی در بین چهار کتاب حدیثی . این اثر از دانشمند آگاه ونقاد ، ابوالعباس نجاشی از فرزندان عبدالله نجاشی است ، همو که امام صادق علیه السلام رساله اهوازیه را برایش نوشت . » . علامه حلی می نویسد : « کتاب رجال از نجاشی است که ما در کتاب رجال خودمان ، خلاصة الاقوال و دیگر کتاب ها از آن اثر بهره برده و مطالب زیادی را نقل کرده ایم . » رجالی دیگر ، علامه مامقانی می نویسد : « کتاب مشهور نجاشی در موضوع رجال است . تمام بزرگان و دانشمندانی که زندگی وی را یادآور شده اند بر ستایش از آن برآمده اند . » شهید قاضی نورالله شوشتری می نویسد : « بسیاری از مطالب کتاب مجالس المؤمنین را از کتاب رجال نجاشی استفاده نموده ام . » در کتاب حاضر ابتدا مؤلفین هم عصر پیامبر صلی الله علیه و آله یا نزدیک به زمان ایشان ذکر شده اند، سپس بقیۀ مؤلفین بر اساس حروف الفباء آمده اند. البته در ترتیب افراد فقط حرف اول نام لحاظ شده و ترتیب حروف دیگر نام و نام پدر و... رعایت نشده است.