دانشنامه اسلامی
عامه ی علمای شیعه و سنی از متقدمین و متاخرین به تواتر و یا لااقل صحت و موثق بودن قرائت های قراء سبعه بخصوصه، در خواندن نماز، تلاوت قرآن و بعضا در صدور احکام و فتاوای فقهی نظر موافق داده اند.کثیری از علمای اهل تسنن و قلیلی از دانشمندان تشیع، قراء عشره را نیز موثق دانسته و اعمال نظر بر طبق آن را جایز می دانند.نگارنده تا آنجا که جستجو نموده، نظر هیچ یک از علما و دانشمندان تشیع را در مورد قراءات اربعه عشر ـ تصریحا ـ موافق یا مؤید ندیده و لکن قلیلی از علمای اهل تسنن بر قراءات چهار دهگانه، رای مساعد و موافق دارند.علما و دانشمندان نحوی برای تایید نظریه خویش به قرائت هر یک از قراء (چه سبعه و چه عشره و یا اربعه عشر و یا بالاتر از آن) که قرائت آنان موافق نظریه نحوی اینان باشد، تمسک می جویند و شاهد مثال می آورند.و اما همان گونه که از بیان علامه حسن زاده آملی آشکار شد، این قرا همزمان با ائمه (علیهم السّلام) بوده اند و آن عزیزان با قرائتها موافقت نموده اند چرا که برای نمونه در هیچ حدیثی نداریم که صراحتا و یا کنایتا از قرائت به روش قراء مشهور باز داشته باشند و یا از طریق اخبار آحاد به ما مطلبی رسیده باشد بلکه همه جا قراءات امامان، موافق با قرائت یکی از قراء بوده و لااقل از طریق اخبار آحاد ، مؤیدی برای این قراءات از بیانات امامان (علیهم السّلام) داریم.با توجه به مطلب فوق، دانشمندان و فرزانگان تشیع یا قائل به متواتر بودن قرائت قراء ـ طبق شرایط این گونه اخبار ـ بوده اند و یا نظرشان به صحت این قراءات بوده است.تا آن جا که بر ما معلوم گشته از علما و فقیهان بزرگوار شیعه، فقط بعضی از متاخرین و نه متقدمین، مثل: شیخ اعظم انصاری رحمة الله علیه و عده ای و نیز مثل حضرت آیت الله خوئی رحمة الله علیه و شاگرد ایشان آیت الله معرفت ، در مورد تواتر قراءات، نظر موافق ندارند، لکن در صحت و جواز این قراءات متفق القول می باشند. عنایت زیادی به قراءات ولو به صحت آنان ندارد
← دیدگاه ایه الله خویی
در اینجا اقوال بعضی از متقدمین و متاخرین دانشمندان تشیع را راجع به قراءات سبعه می آوریم:۱. سید محمد مجاهد (طباطبائی) در مفاتیح الاصول فرموده است: در تواتر قراءات سبع یا عدم تواتر آنها سه قول هست:
← تواتر قرائات
۱. ↑ خوئی ابوالقاسم، تفسیر البیان فی تفسیر القرآن، ص۱۳۷
...