امنیت عقیده

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قرآن با تکیه بر اختیاری بودن پذیرش عقیده و دین ، اجبار انسانها را در این زمینه نفی می کند:«لا اِکراهَ فِی الدِّین».
این آیه با توجه به تأکید فراوان قرآن بر اصل توحید و تلاش پیامبر بر بنای جامعه توحیدی و زدودن مظاهر شرک از آن، محور مجادلات فراوانی میان مفسران قرار گرفته است برخی با این پیش فرض که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم عرب را بر پذیرش اسلام مجبور کرد این آیه را منسوخ می دانند؛ ولی برخی دیگر معتقدند آیه مذکور نسخ نشده و درباره اهل کتاب است که با پرداخت جزیه از پذیرش اجباری دین رهایی یافتند و بت پرستان به پذیرش دین وادار شدند.
← نظر علامه طباطبایی
و منظور از جنگ با کافران را در آیه ۱۹۳ بقره تنها برای دفع فتنه می داند.
آیین حق
از نظر قرآن کریم، آیین حق برای همگان روشن معرفی شده:«قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیِّ» و پذیرش یا رد آن به اختیار افراد واگذار شده است:«فَمَن شاءَ فَلیُؤمِن ومَن شاءَ فَلیَکفُر» و این امر به سود یا زیان آنان می انجامد:«فَمَنِ اهتَدی فَاِنَّما یَهتَدی لِنَفسِهِ ومَن ضَلَّ فَاِنَّما یَضِلُّ عَلَیها وما اَنا عَلَیکُم بِوَکیل» و وظیفه پیامبر تنها تبلیغ آیین حق و نه اجبار مردم بر آن است.
مشرکان جویای حقیقت
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم