دانشنامه اسلامی
در صورت پذیرش قلبی اسلام، اسیران جنگ بدر از مواهبی بهتر از فدیه گرفته شده از آنان بهره مند می شدند.یـایها النبی قل لمن فی ایدیکم من الاسری ان یعلم الله فی قلوبکم خیرا یؤتکم خیرا ممآ اخذ منکم ویغفر لکم والله غفور رحیم.ای پیامبر به کسانی که در دست شما اسیرند بگو اگر خدا در دلهای شما خیری سراغ داشته باشد بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما عطا می کند و بر شما می بخشاید و خدا آمرزنده مهربان است («ان یعلم الله فی قلوبکم خیرا» کنایه از ایمان یا پیروی حق است که لازمه آن ایمان است.). .بنابر تفاسیر معنای آیه این می شود که : ای پیغمبر بگو به آن کسانی که در دست شمایند و آن اسیرانی که شما بر آنان تسلط یافته اید و از ایشان فدیه گرفته اید اگر چنانچه در دلهایتان ایمان به خدا وجود می داشت ، و خداوند این معنا را از شما معلوم کرده بود - هر چیزی که برای او معلوم باشد قطعا وجود دارد - بشما چیرهائی میداد که از آن فدیه که مسلمانان از شما گرفته اند بهتر بود، و شما را می آمرزید که خدا آمرزنده رحیم است.
بشارت عفو گناهان
در صورت پذیرش اسلام و توحید به آنان بشارت عفو گناهان گذشته بداده شده است.یـایها النبی قل لمن فی ایدیکم من الاسری ان یعلم الله فی قلوبکم خیرا... ویغفر لکم والله غفور رحیم.ای پیامبر به کسانی که در دست شما اسیرند بگو اگر خدا در دلهای شما خیری سراغ داشته باشد بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما عطا می کند و بر شما می بخشاید و خدا آمرزنده مهربان است .((إِن یَعْلَمِ اللَّهُ فی قُلُوبِکُمْ خَیراً)) - این جمله کنایه است از ایمان و یا پیروی حق که ایمان ملازم آن است ، چون خداوند در این آیه وعده مغفرت به کفار می دهد، و معلوم است که مغفرت با کفر نمی سازد همچنانکه فرموده : ((ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء))
منشا اصلی تسلط پیامبر
منشا اصلی تسلط پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بر اسیران جنگ بدر،اراده خداوند بوده است.وان یریدوا خیانتک فقد خانوا الله من قبل فامکن منهم...و اگر بخواهند به تو خیانت کنند پیش از این (نیز) به خدا خیانت کردند (و خدا تو را) بر آنان مسلط ساخت و خدا دانای حکیم است(معنای «فامکن منهم» این است که خداوند تو را بر آنان مسلط و قادر ساخته است.) .وقتی گفته می شود: ((امکنه منه)) معنایش این است که او را بر فلانی مسلط کرد و قدرت داد، و اگر در بار اول فرمود: ((اگر بخواهند تو را خیانت کنند)) و در بار دوم فرمود: ((خدا را قبلا خیانت کرده بودند)) جهتش این است که اگر مقصود کفار از فدیه دادن و آزاد شدن این باشد که زنده بمانند و بار دیگر دست بدست یکدیگر دهند و علیه اسلام قیام کنند پس در حقیقت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) خیانت کرده اند، و اما خیانتی که قبلا به خدا کرده اند مقصود از آن همان کفری است که می ورزیده اند و سعی و کوشش و کیدو مکری است که در خاموش کردن نور خدا به کار می برده اند.
ترغیب به ایمان
...